onsdag 28 januari 2009

Fotbollskonservatism

Jag hade en rätt rolig diskussion med David Fjäll, Kristian Borell och (framför allt) Erik Niva efter att vi hade spelat in EuroTalk på Fan-TV i måndags. Vi var överens om att den moderna fotbollen har sjukt många fula ansikten, och att det gäller att försöka ha kvar så många unika identitetsmarkörer (ett Erik Niva-ord) som möjligt per liga.

Jag är dock av den uppfattningen att man inte kan ha det som förr för att det ska bli "som förr". Jag tycker att man ska ändra på mycket saker i fotbollsvärlden för att bibehålla det som har varit. Man måste förända sig för att kunna ha kvar det man verkligen vill ha kvar. Här har ni ett gäng förslag:

* Ta bort omspel i cupturneringar - världen behöver inte FLER fotbollsmatcher. Bara bättre.

* Slopa det förbannade transferfönstret. Jag skrev en artikel i Café om det som går att läsa här. SvenskaFans följde upp artikeln med lite fler frågor i ämnet, och det kan ni läsa här. Notera gärna även hur proppmätt jag ser ut på fotot som de har hittat på mig i den senare av de två artiklarna...

* Jag skrev för övrigt en annan artikel i Café om att jag tycker att de europeiska VM- och EM-kvalgrupperna ska delas in i två divisioner. Vi behöver liksom inte låtsas att Vitryssland kan ta sig till en stor turnering, och matcher som Armenien-San Marino är fullständigt betydelselösa. Fanns det däremot risk för nedflyttning/chans till uppflyttning mellan de två divisionerna skulle oändligt många fler matcher få betydelse. Läs hela artikeln här.

* Minska antalet lag till Champions League - det räcker fint med två lag från varje stor liga till huvudturneringen.

* Sen har jag ju länge propagerat för följande: Gör om den helt ointressanta Svenska Cupen till en "testturnering" för nya idéer om regler, tekniska hjälpmedel o.s.v. Dels hade UEFA och/eller FIFA säkert gärna varit med och pröjsat lite pengar, och dels så hade själva cupen blivit fantastiskt mycket mer spännande att följa. Till och med för andra länder än Sverige.

När Platini avgår 2036 ska banne mig jag söka hans jobb.

3 kommentarer:

Christian sa...

Att VM kvalet skulle göras till två divisioner skulle ju helt döda alla möjligheter för dom små lagen och döda deras chanser att bli bättre om dom inte har chans att kvala till VM. Om det istället va möjligtvis i flera steg, tex. att dom med lägre coefficient måste först spela några "slutspels-matcher" för att skära bort dom sämsta 15, 20, 25, efter det delar man upp dom i tre större grupper (för att efterlikna Sydamerika lite). Eftersom EM ska bli 24 lag går det kvalet att skära ner på till enstaka matcher (för höjd spänning, tex massa "grupper" med bara två eller tre lag) och bereda väg för ett längre VM kval

Jonas Dahlquist sa...

De små lagen skulle nog bli bättre av att möta ungefär lika bra lag, och så har de något att spela om.

Dennis sa...

Kommentarerna till intervjun på Svenska fans var ju onödigt underhållande. Tänkt att fotbollsvärlden har sina egna motsvarigheter till Helen Lovejoy.