tisdag 20 januari 2009

Bloggintervju!

Jahapp, då var det dags för en intervju igen - den här gången får de svenska mästarnas lagkapten svara på frågorna.


Tjenare Henrik! Du var förmodligen den svenske idrottsman som var mest förekommande i svensk media 2008, hur toppar du det 2009?
Initialt tänker jag bara vara mig själv och hoppas att det räcker. Jag har onekligen en hel del charm. Men skulle det visa sig inte vara tillräckligt är jag inte främmande för nakenchocker, sexhistorier och rehabäventyr.

Tänker du bli TV-expert när du lägger av, eller? Jag kanske kan lägga ett gott ord för dig.
Åja. Jag vet inte om goda ord från en djurgårdare hjälper så mycket. Jag siktar på att vara expert innan jag lägger av. Det ser enkelt ut.

Vilka håller du på i Premier League, och varför?
Jag är en ytterst otrogen supporter och byter hej vilt. Men vissa grunddrag finns numera. Jag har börjat gilla United mer än Liverpool. Det är chockerande till och med för mig själv. Jag vet inte hur det har gått till. Men det har nog att göra med Fergusons röda fyllenäsa och diktatoriska beteende, som är fantastiskt att skåda - på håll.

Jag kan tänka mig att du har fått sympatier för underdogsens underdog Hull. Stämmer det?
Jo. Men det börjar se tufft ut. Kraften och energin börjar ta slut.

Jag har läst att du som 23-åring hade lite anbud från utlandet, men att du sa till din agent att du inte ville till England. Är du knäpp?
Vadå? Vi stod inför en väldigt spännande säsong 2000, vi hade visserligen åkt ur Allsvenskan, men den nyinrättade Superettan väntade. Med lag som Sylvia, Gunnilse och Västerås. Premier League eller Superettan, det var ett enkelt val. Och så är vädret och maten så jäkla dålig på de brittiska öarna.

Ärligt talat - är inte Rasmus Elm bättre än Viktor Elm, förresten?
Rasmus har onekligen större potential. Å andra sidan har Viktor vaskat fram guld där vi från början bara trodde att det fanns gråsten. Och vad säger att Viktor inte kan göra det igen? Kan han göra 15 mål i Allsvenskan borde han kunna dubbla det i holländska ligan - där vet man inte vad försvarsspel är.

Du kör vidare för nittiofjärde säsongen i rad. Hade det inte varit "ett perfekt slut" på karriären att avsluta din karriär med ett SM-guld? Eller ska du lira Champions League också?
Slut? Jag ämnar spela fotboll i Kalmar FF resten av livet. Det finns visserligen inte mycket som tyder på att det är möjligt, men innan någon bevisar motsatsen utgår jag från att det går. Liksom att jag kommer att leva för evigt.

Henrik Rydström mot Steven Gerrard på Anfield...?
Jag tror att jag skulle kunna låsa hans yta fint. Och vad är Gerrard utan sitt distansskott...?

Vi tackar Henrik för pratstunden och önskar honom lycka till med att hålla Lennart Johanssons pokal i fint skick innan den ska byta ägare i höst igen...

Inga kommentarer: