fredag 26 december 2008

Vacker död stad

Så hette en låt av Thåström som jag gillade en gång i tiden, och gillar lite fortfarande, och titeln stämde bra in på hur det såg ut från Västerbron mellan Södermalm och Kungsholmen klockan 07.15 imorse när jag tog mig till jobbet för att börja plugga på inför Stoke-Man Utd. Inte en människa ute, men vackert så det nästan kom en tår i ögat på en inbiten stockholmare som undertecknad.

Jag brukar dela upp "införarbetet" så här: Först skriver jag ner hemmalagets spelare och sju-åtta fakta om varje spelare, sen tar jag bortalaget. Det tar sisådär två timmar. Sen sätter jag mig och läser på om själva matchen, vilket innebär att jag kollar nyheter, statistik, tidigare möten, o.s.v. Det tar en timme eller möjligen 90 minuter. Sen googlar jag de spelare jag inte har 100%-ig koll på för att få se hur de ser ut, efter det är det dags att kolla lite allmäna fotbollsnyheter och annat smått och gott - och när det är 40 minuter kvar till matchstart så kommer laguppställningarna. Sen får man stryka alla de gubbar som inte kom med i truppen.

En sak som är lite frustrerande med kommentatorsjobbet är att typ 70% av det man har pluggat på aldrig används. Jag måste ju t.ex veta hur många straffar Stoke har fått den här säsongen och vem som har slagit dem och om de har resulterat i mål eller ej. Får Stoke ingen straff i matchen är det lite overkill att babbla om det bara för att jag har läst på om just detta... Det ligger alltid en massa fina fakta och väntar på papprena, men ibland vill matchen inte släppa fram dem, om man säger så.

Det är fyra månader sen jag kommenterade en match, och tre och en halv månad sen jag ens var inne och jobbade överhuvudtaget. Jag måste erkänna att jag känner mig en aning ringrostig och nästan lite... nervös! Hur som helst ska det bli kul som fasen.

I'm back!

4 kommentarer:

gooner sa...

Välkommen tillbaka!

Johan seidefors sa...

En annan grej som jag tänkt på är hur ni synkar, eller inte synkar, med bildproducenten. Jag antar att det i samband med egna produktioner (på hemmaplan) pågår en dialog - som möjliggör tillfällen att babbla om eventuellt ovidkommande fakta.

Hur som helst. Det kommer att gå som en dans.

Anonym sa...

Lycka till, hoppas det går bra! Stoke tar en poäng...

Solnasnackar´n sa...

Återkomsten gick mycket bra!