onsdag 10 december 2008

Dagens klubb

Eftersom jag är lite ringrostig vad gäller fotbollsbloggandet så var jag tvungen att kolla igenom vilka kategorier jag brukar publicera inläggen under, och jag hade nästan glömt bort att jag brukar slänga ur mig en "Dagens klubb" lite då och då. Den första klubben jag kom att tänka på var Carlisle United. Frågor på det...?

Carlisle ligger för tillfället på 17:e plats i League One, farligt nära nedflyttningsplatserna. Förra säsongen var de nära att gå upp i The Championship, men de föll i Play Off mot Leeds (på målskillnad).


* Staden Carlisle ligger norr om Liverpool och Manchester, nästan på gränsen till Skottland, i grevskapet Cumbria. Därav klubbens smeknamn, "The Cumbrians". Ibland kallas de "Blues" också, men det är inget märkvärdigt eftersom det finns mängder av engelska klubbar (och en hel musikgenre) som också kallas det.
* Hemmaarenan heter Brunton Park och är inte mycket att skriva om. Alltså gör jag inte det.
* Självaste Peter Beardsley slog igenom som 18-19-åring i Carlisle på det tidiga 1980-talet, och hans fina spel gjorde att han kunde skriva ett lukrativt kontrakt med... Vancouver Whitecaps! Hur knasigt är inte det? Så småningom hittade han hem till England igen och blev en legend. Beardsley har för övrigt spelat i båda Liverpoolklubbarna OCH i båda Manchesterklubbarna.
* Carlisle har varit uppe i den högsta divisionen en enda gång, det var 1974-75. De kom sist.
* USA:s 28:e president hette Woodrow Wilson (hade ämbetet 1913-1921), och hans mamma Janet var från Carlisle! Det är inte klokt vad man kan hitta på Wikipedia.
* Carlisle har jättefula tröjor. De är blå, vita och röda och ser ut så här:
Nej, detta är inte OK.

9 kommentarer:

Dennis sa...

Då vill vi veta hur många engelska klubbar som har ett klubbmärke där Shakespeare citeras. Och vilka andra Shakespeare-citat som kan användas.

Frågor på det?

Dennis sa...

Just det, jag skulle nog säga orden före: "To silence envious tongues"

Jonas Dahlquist sa...

Ja, det vill vi veta.

Anonym sa...

SÅ jävla fula är väl ändå inte tröjorna...?

Jonas Dahlquist sa...

Jo, de är osymmetriska och konstiga. Det ser ut som, typ, Östers bortaställ från 1988, tycker jag.

Unknown sa...

Hur kan ett lag vara nykomlingar i League One den här säsongen men ändå kvala till The Championship mot Leeds under förra säsongen? Något fel där va?

Jonas Dahlquist sa...

Jag vete fan varför ordet "nykomlingar" hamnade där, får skylla på tillfällig sinnesförvirrng. Åtgärdat nu. Tack, käre korrläsare!

Batman666 sa...

Med dem färgerna så borde de skaffa aquafresh som tröjsponsor.

Anonym sa...

Kul att modebloggen är tillbaka! :)