tisdag 2 september 2008

Dahlquisteffekten

Jag och foto-Jocke hann inte ens checka in på hotellet i Newcastle förrän Kevin Keegan kände sig så pass nervös att han var tvungen att prata med styrelsen. Han är besviken på att de inte har värvat tillräckligt mycket och bra, vilket säkert känns toppen för de spelarna som ändå har värvats. Oj, nu rullar det på Sky Sports att Keegan avgått. Ja, herrejösses.

Alla PL-tränare verkar tro att det - automatiskt - ska finnas ett par miljarder att köpa spelare för under samtliga transferfönster. Samtidigt har i princip alla klubbar galet stora bankskulder och så köper de nya spelare istället för att betala tillbaka skulderna. Jag tror, tyvärr, att detta kommer att innebära stora problem om några år. Alla nya ägare vill ha titlar, dessvärre delas det inte ut så särskilt många titlar varje säsong - och därmed kommer många ägarmiljardärer bli besvikna. Då slutar de slänga in pengar i klubbarna och sen kan ni räkna ut resten själva.

13 kommentarer:

Sid sa...

Jag kan säga en tränare som vet att han har ett begränsat kapital: Mr Wengér! Det är inga stora summor han köper spelare för i jämförelse med övriga klubbar..

gooner sa...

Amen!

Joakim Lindqvist sa...

Är det därför Wenger vill skapa ett lag som år 2022 har åldern inne och då ska spela skjortan av de andra lagen när de måste sälja av sina spelare?

Skämt åsido, jag tycker att Le Boss gått för långt med sin värvningspolitik. Det känns som att det är mer självbekräftelse än sug efter titlar.

spendrupsbaers sa...

Amen igen!

Unknown sa...

Själv tar jag faktiskt hellre ett helt liv som gooner utan titlar framöver än se min älskade klubb bli en leksak för någon stenrik person som vill spela championship manager på riktigt för att sen tröttna efter något/några år.

Ta en klubb som Chelsea, vanskött och pinsam i decennier, nu helt plötsligt har varenda supporter fått storhetsvansinne. Fallet kommer bli långt och hårt.

Sid sa...

magnus: Du hann precis före.

Hur kan man tycka det är bra att ens klubb blir uppköpt som en leksak?

Lindqvist: Antar att du är insatt i hur klubbens ekonomi ser ut? För har man inga pengar kan man inte värva stora namn, såvida man inte har en ryss, arab, jänkare som leker FM.

Eric Hellman sa...

ja, föffan. Härligt. Då kan fotboll bli sport igen, istället för affärsverksamhet. Det kanske kan gynna svensk fotboll, fler spelare stannar kvar i svenska klubbar och höjer standarden på allsvenskan. Hoppas, hoppas.. ;)

Joakim Lindqvist sa...

Sid:

Ja, antingen har klubben en massa pengar (precis som Fiszman och Wenger säger) eller så har de ljugit för alla fans.

Välj det som du tycker verkar bäst.

Joakim Lindqvist sa...

Dessutom hare jag aldrig nämnt "stora namn".

Sid sa...

Lindqvist: OK! Möjligt att klubben har en massa pengar, men också en massa skulder. Och med "massa pengar" betyder det nog inte att Wenger likt man city kan köpa en spelare för 380 millar. Det är ju inte säkert att Wenger tillåts att handla hur dyrt som helst! Att de skulle säga "We have no money" låter mest osannolikt..

Det med stora namn var något jag bara fick för mig när jag läste ditt inlägg, iochmed skämtet om unga spelare. If they're good enough, they're old enough..

Joakim Lindqvist sa...

sid:

Fiszman säger till Sky i en intervju: "Säger Wenger att han vill köpa en striker för £30 mille så har vi råd med det, pengar är inget problem".

Då litar man på Fiszman.

gameover sa...

Man Utd har ungefär samma snittålder som Arsenal har, runt 23 år. Men iofs, £16 för en 20 årig Nasri kanske är "lite" i Arsenals ögon som lever i en drömvärld där de tror att de sköter allting bäst och är yngst.

Joakim Lindqvist sa...

gameover:

Om vi nu jämför startelvorna som ändå får anses ordinarie så hamnar Arsenal på 24.2 år, medan United (4-4-2 med Rooney o Berba på topp) hamnar på 28.3 år.

Så jag håller inte med dig om att de har lika gamla lag. Jag är skeptisk till att Uniteds trupp är tillräckligt mycket yngre än Arsenals för att på så sätt "väga upp" skillnaderna. Så jag håller inte med dig.