tisdag 26 augusti 2008

Svedjebruk

Ibland så bränner man ner skog för att nya, fräscha träd ska kunna börja växa. Det kallas svedjebruk, har jag för mig. Det kanske vore bra om den principen användes på fotbollsläktarna i Sverige också. Igår satt vi i TV-bussen efter matchen och såg ansiktet på 15-20 personer som kastade mynt och flaskor ner på polisen. Samtliga dessa ska givetvis dömas, och dömas hårt. Hade vi haft flera kameror så hade vi lätt hittat 100 till, så snacket om att det är "en liten klick som missköter sig" är jag trött på.

Kort sammanfattat - bort med skiten från läktarna för alltid. Kastar du saker på en polis, med avsikt att skada, på gatan en vanlig onsdagsförmiddag så blir det ett jävla hallå och förmodligen en fällande dom. Gör du det på en fotbollsmatch så händer ingenting.

Om du kastar en stor fyverkeripjäs på någon på gatan samma onsdagsförmiddag så får du garanterat fängelse. Gör du det på en fotbollsmatch så pausar lagen i tio minuter och sen spelar man vidare. Tomi Maanoja har förresten ganska stora cojones som går och ställer sig i mål igen efter två smällar.

Samtliga som beter sig det minsta lilla illa ska bli avstängda 10 år. Kastar du in golfbollar, dartpilar och smällare så ska du bli avstängd på livstid från alla idrottsevenemang och ha ett år eller två i fängelse.

Generellt sett så är jag oftast emot att det "ska tas i med hårdhandskarna" på alla möjliga ställen, men i det här fallet är det mer än berättigat. Den här gången var det Hammarbyklacken, tidigare har AIK, Djurgården, Malmö, IFK Göteborg, Helsingborg m.fl varit de skyldiga. Det spelar ingen roll vilka de säger sig hålla på. Idioterna ska bort.

SvFF säger sig jobba med problemet, lagstiftarna säger detsamma. Uppenbarligen gör de ett jävligt dåligt jobb med att lösa detta.

Jag hörde väldigt många åskådare igår som sa att: "nu skiter jag i det här i fortsättningen, varför ska jag betala 300 spänn (eller mer) för att se på detta?". Jag såg nästan inga barn på matchen, förmodligen vågar föräldrarna inte ta med dem. Publiksiffrorna rasar i nästan alla klubbar.

Bränn ner den sjuka skogen nu. Sen kanske det kan börja växa något nytt, friskt istället. Annars står vi där med en sjuk, död Allsvenska om några år igen.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Bra Jonas!
Du är en väldigt respekterad journalist i mina ögon och jag läser din blogg slaviskt och gillar dina reportage i canal+. Skönt att kunna läsa en reporter som ser till problemen utan att vara färgad av antingen lagsympatier eller "dödförklara" fotbollen som kollegor åt dig på andra medier gör. Själv är jag Malmö supporter och faktum är att under våra senaste framgångsår 02-04 så hade man väldigt lite problem med störande supportrar. Då det uppstod sköttes detta internt. Men tyvärr växer skaran idioter i samband med kräftgången i klubben. I andra klubbar tycks man slåss och jävlas oavsett hur det går för laget. Trist men sant. Fortsätt med ditt utmärkta arbete.

MVH

Martin

Christian sa...

Håller helt med, tar man med sig bomber/fyrverkerier in på en arena har man ju redan där uppsåt till att skada. Själv är jag AIKare och går inte på derbyn eftersom det helt enkelt känns för farligt.
Känns som om det just skulle behövas att canal+ (andra rättighetsägare), svff eller vilka det är som kan kontrollera kamera antalet får ställa upp sånna som exklusivt filmar klackarna.
Från vad man iaf ser på TV verkar ju liknande problem inte existera i England, kan ha fel, men om det dom gör funkar, kanske man bör testa det här.
Sen kan jag förstå ilskan bajen fansen hade mot straffen, inte reaktionen, men ilskan på det sättet att jag inte skulle bli glad om det hänt emot nåt lag jag håller på. Det kanske behövs införas nånslags möjlighet att vid just straffar/mål för domaren att se tv-repris, eller bara som i hockeyn att det sitter några i ett rum som domaren har kontakt med och kan fråga snabbt. Jag kan köpa om nån blir avblåst för offside om han är 10cm onside eller tvärtom, men felaktiga mål och straffar är så mycket viktigare.
Och som du sa, det känns inte alltid som om det bara är "några få som förstör för alla" även på förra aik-bajen derbyt med tanke på hur mycket skräp och bollar och vad det nu va som låg där.

t-bear sa...

Jag vill inte se en lösning à la England! I alla fall inte vad gäller chockhöjning av biljettpriser. Visst, det skulle kanske få bort "skiten" från läktarna, men många "vanliga" skulle nog också sluta gå.

Supporterskapet i sig är ju det klubbarna lever på men man ska inte ta stödet från fansen för givet. Många engelska lag har ju förlorat en hel del "riktiga" fans och fyller numera sin arena med businessfolk och turister. Det skulle inte funka i Sverige, attraktionsvärdet på allsvenskan är för lågt.

Men, fler skyddsnät, bättre visitering, fler kameror borde väl göra lite i alla fall.

Eric Hellman sa...

Hej,

Bra inlägg. Jag håller med sign martin i sin första mening.

Men det saknas en dimension, väl? Att frossa och rulla repriser på "katastrofen" om och om igen och sedan hävda att idioterna ska bort blir en ganska ambivalent sörja.

Dags att fördjupa kunskaperna om fanskapets beteendemönster i ett samhälls och kulturperspektiv. Det skulle göra debatten levande, kanske inte lika säljbar, men göra den mer rättvisa. Det är ju trots allt ett ganska komplext och känsligt ämne detta.

MVH

Jonas Dahlquist sa...

Vore konstigt att inte visa det som händer, va? Vi är där för att rapportera om det som sker - helst bara på planen, men dyker idioterna upp kan vi inte blunda för dem. Det är som att be DN, SvD, Expressen och Aftonbladet att inte skriva en rad om läktarbråken utan koncentrera sig på matchen. Gör lite liknelser med andra nyheter och fundera på om man prioriterar att visa det som händer eller inte.