tisdag 1 juli 2008

Spanien - Tyskland

1-0 Fernando Torres (33)

En välspelad final med en värdig vinnare. Tyskarna kom med en rejäl anstormning i andra halvlek, men spanjorerna stod emot. Trist att turneringen är slut, men jag tror att den kommer att gå till historien som en av de bättre EM-turneringarna genom tiderna. Mina punkter:

* Michael Ballack har haft ett par tunga månader med finalförluster i Champions League och EM.

* Rätt fräckt att byta spelsystem till finalen på grund av skada och därmed få in... Cesc Fabregas!

* Hade gamle Anders Frisk dömt den här finalen hade det blivit 4-5 utvisningar. Nu blev det ingen. Det var bra för matchen, men den som påstår att det är samma bedömningsnivåer oavsett match ljuger värre än Bagdad-Bob.

* Xavi blev utnämnd till turneringens bäste spelare, och det har jag inga invändningar emot. Arshavin (engelsk stavning...) spelade för få matcher och de övriga kandidaterna var ändå till slut lite för ojämna.

* Såg ni vad Torres sprang? Rena rama Dirk Kuyt-arbetskapaciteten. Hoppas inte att Rafa Benitez såg det, för alla Liverpoolfans skull.

Matchens tre bästa spelare:
1. Xavi Hernandes (Barcelona/Spanien)
2. Marcos Senna (Villarreal/Spanien)
3. Michael Ballack (Chelsea/Tyskland)

BONUS! BONUS! BONUS! BONUS!

Jag vet inte hur många kvinnliga läsare den här bloggen har, jag gissar att ni är i minoritet, men min flickvän har tjatat att jag ska lägga upp en bild på Sergio Ramos eftersom han tydligen var snyggast i EM. Då får det bli så. Själv tycker jag att Zambrotta är stilig, men det var uppenbarligen fel.

7 kommentarer:

Biggen sa...

Ja kan inte vara roligt før Ballack, men slår væl knappast 2002nær han var med och førlorade fyra titlar precis.

Martin Karlsson sa...

Hur otroligt det än låter så slog Ballack sitt eget loser-rekord från 2002 i år.

Säsongens första final var
Community Shield mot United, ingen stor titel förvisso men likväl en titel. Chelsea/Ballack tvåa.

Förlorar finalen i Ligacupen mot Spurs i februari. Chelsea/Ballack tvåa.

Sista omgången av Premier League, Chelsea kryssar mot Bolton och United vinner över Wigan. Chelsea/Ballack tvåa.

Förlorar Champions League-finalen mot United. Chelsea/Ballack tvåa.

Förlorar EM-finalen mot Spanien.
Tyskland/Ballack tvåa.

Glöm nu inte att det här är killen som sagt att han valde Chelsea före United för att han ville vinna titlar.

Martin Karlsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Frida sa...

antar att jag är en av få kvinnliga läsare av denna bloggen men måste säga att jag ej håller med din flickvän. ramos, ack ack ack. både el nino, david villa och fabregas slår ramos. och det var bara ur det spanska laget.

KALLE sa...

Oerhört komik att du valde den absolut snyggaste bilden man kunde hitta på Ramos..

Den var väl inte riktigt rättvis?

Jonas Dahlquist sa...

Jag tog inte med honom i min EM-elva heller. Det har sina orsaker...

Unknown sa...

Det är väl så att Ramos lovade innan EM att klippa sig och skaffa vettig frisyr ifall de vann EM =)

För övrigt var Marchena bättre är Puyol. Både hårmässigt och spelmässigt...