måndag 21 juli 2008

Samtal med Pelle

Nu var det länge sen ni fick träffa någon annan än mig här på bloggen, därför slog jag en signal till min kollega Pelle Blohm och ställde relevanta frågor.


Tjena Pelle! Jag brukar ju alltid gå och härma din Närke-dialekt. Förutom det, har du någon gång märkt av något negativt med att komma från Örebro? Folk i allmänhet verkar ju inte vara så förtjusta i varken ÖSK eller Örebro som stad, menar jag.
Det största problemet är inte att folk i allmänhet eller media i synnerhet tycker illa om Örebro eller ÖSK, utan det värsta är att ingen bryr sig överhuvudtaget. Jag skulle kunna få ihop en tjock jävla avhandling i ämnet men konstaterar att det är ynkligt att så många vet så lite om staden, distriktet och dess fotbollsverksamhet. Om man bara orkade lyfta blicken så skulle man se att Örebro Stad har en av de vackraste citykärnorna i hela Sverige, dessutom är ungdomsfotbollen en guldgruva att ösa ur. Trots det lilla distriktet är Örebro Läns Fotbollsförbund ett av de mest framgångsrika just nu, verksamheten ligger i framkant och storklubbarna i Sverige har snart uppställningar med enbart närkingar i laget. Vi är värda mycket mer respekt och ibland blir jag otroligt trött på alla fördomar om Örebroare.

Ha, ha, ha, där gick jag igång ordentligt. Känsligt ämne!

Finns det inte något härligt "arbetarklassigt" i att komma från ett ställe som folk oftast har negativa åsikter om? Lite punk, så där?
Personligen tycker jag att "underdog-perspektivet" är lite coolt och min egen person bygger mycket på de känslorna när jag jobbar i den egenkära storstadsorienterade mediabranschen. Jag är lite punk, men en punkare som kör Lexus... Får erkänna att ekvationen inte går ihop, klassresan har komplicerat det hela en aning. Visst kan man bygga en styrka via en sån image, men tyvärr så tror jag inte att varken jag personligen eller att en fotbollsklubb vinner något på det i slutändan, i dagens fotbollsvärld behöver man uppmärksamhet, man behöver vara medial och synas för att kunna locka sponsorer och andra intäkter, det behövs uppmärksamhet för att locka spelare till klubben och man behöver ha vänner i fotbollsförbundet som kan smörja in ryggen åt en så man slipper åka ur allsvenskan av ekonomiska skäl.

Du håller ju på Leeds också. Här får du en enkel fråga om det - varför?
Ha, ha, apropå arbetarklass då... Seriöst så var Leeds det första lag jag såg på TV, någonstans runt 1974-75. Laget vann matchen och dessutom hade dom en underbart vit dräkt som jag fastnade för, som dessutom direkt blev nerskitade av dåtidens lerplaner som engelska liga bjöd på. Har sedan dess följt Leeds och, som du vet själv med ditt Sheffield Utd, så är det så med fotbollskärlek att man får stå sitt kast och leva med sina val här i livet. Mitt support var som hetast när laget 1992 gick upp i första divisionen efter många år i glömska och vann titeln direkt. Det var min höjdpunkt. Numera är det lite mer kärlek på distans, typ sms och nätkärlek…

Du slog väl egentligen igenom som expert på Eurosport, framför allt under de Afrikanska Mästerskapen. Hur var det att jobba med det för sisådär 6-7 år sen?
Tjaaa, slog igenom vet jag inte - men åren på Eurosport var väldigt roliga. Att ständigt kommentera "off tube" (alltså utan att vara på plats) var svårt till en början, ännu svårare var det att kommentera just de afrikanska mästerskapen där spelarna enligt de officiella pappren hade tio namn var och ändå i slutändan dök upp med något helt annat på tröjorna. Men efter ett tag lärde jag mig känna igen spelarna och efter tre raka mästerskap var mina kunskaper rätt okej. Mästerskapet var också kul för att många av de spelarna som visade upp sig där senare blev storstjärnor i de europeiska klubbarna. Eurosport lärde mig mycket och gemenskapen mellan de norska, svenska, danska och finländska kommentatorerna var skitkul.

Du var den förste svensk som blev proffs i Kina om jag inte är helt fel ute. Vad var det konstigaste som hände dig där?
Du är helt rätt ute där, och det vill jag gärna trycka på, många verkar inte ha förstått det! Lex Örebroare igen du vet... Det hände nästan bara konstiga saker i Kina, om det kan man läsa i min bok "Pionjär i Mittens Rike", men med OS i Kina och alla diskussioner om demokrati och de kinesiska politikernas hårda nypor i tankarna så var min fight med de kinesiska fotbollsförbundet (som var lika med kommunistpartiet) angående mitt långa hår rätt intressant. I två månader pågick en maktkamp mellan mig och förbundet om att jag var tvungen att klippa mig kort för att få spela i ligan, jag vägrade förstås och paniken från klubben var nära. I sista stund lättade jag på någon millimeter av min frisyr men skickade upp en lock till förbundet som var en decimeter. Det godkändes och dom tyckte att dom vann medan jag tyckte att jag vann för jag var fortfarande väldigt långhårig...

En fråga jag tror många ställer sig om ditt proffsäventyr i Dalian Wanda är givetvis om det var så värst bra betalt?
För en kille som tjänade 20.000kr i månaden i IFK Norrköping 1995 så var en dryg miljon netto på en säsong rätt bra. I dagens läge kan vissa lirare nå de summorna genom att spela i Norden, så tiderna har förstås förändrats.

Jag kan ibland tycka att det börjar bli lite trist med alla nya arenor och sånt där i Premier League. Hela fotbollen känns som ett gigantiskt ICA Maxi i Vällingby snarare än en massa små olika affärer i city. Förstår du vad jag menar och håller du med?
Jag håller med dig helt och hållet, charmen och det unika har gått förlorat. Men handen på hjärtat så sitter jag hellre på sköna stolar, pissar på rena schyssta toaletter, dricker öl i varma snyggt inredda lokaler med bardiskar, har högtalarsystem där man hör vad som sägs, och så vidare… Jag är ju 41 och har kommit till den mogna, vuxna perioden där det inte längre är så charmigt att stå i spöregn i bar överkropp och sjunga sånger. Sedan finns förstås tusen andra saker att diskutera när det kommer till utvecklingen inom fotbollen.

Till sist - vad är det du gillar mest med att vara expertkommentator?
Det absolut bästa är det sociala i jobbet, att få möta och snacka med alla kollegor, spelare, tränare, domare, fans och resten av det som brukar ingå i La Famiglia fotboll.

Tack Pelle, och lycka till med att få folk att älska Örebro Län!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant! Jag väntar mig fler intervjuer under etiketten "He´s on the (i?)phone" framöver."

Pelle verkar va en reko snubbe.

Arantes sa...

Kul intervju Jonas, vill bara påpeka att det inte finns nåt ICA Maxi i Vällingby!

Arantes sa...

Kul intervju Jonas, vill bara påpeka att det inte finns nåt ICA Maxi i Vällingby!

Jonas Dahlquist sa...

Whatever - det är principen jag är ute efter...

www.popquiz.se sa...

Det ÄR trevligt att åka runt och träffa kollegor. Idag kan det i och för sig ha varit en roligare dag för de som är djurgårdare, men alla kan ju inte få allt, förvisso.

/Studiomannen

www.popquiz.se sa...

Och Leeds är ett rätt OK lag att hålla på.

Kanske för Englands mest klassiska skeende på en fotbollsmatch någonsin:

Francis Lee vs Norman hunter

/Studiomannen

Olle J. sa...

Det skall ej förglömmas att Pelle Blohm-står-när-de-andra-faller var kanske den enda spelare som kom undan med hedern i nehåll vid GAIS ensäsongsrunda i allsvenskan 2000, vilket gjort honom till en modern legend. Mycket bättre än så kan man inte lyckas i fotbolls-Sverige - från ett löjligt subjektivt perspektiv alltså.

Solnasnackar´n sa...

Trevlig Blohm-intervju!
Mera sån´t.