lördag 14 juni 2008

Rumänien - Italien

1-0 Adrian Mutu (55)
1-1 Christian Panucci (56)

EM:s bästa match så här långt, inte bara spelmässigt utan också för alla känslor som kom på en och samma gång hela tiden. Efter matchen messade jag till italienskättade Marcus Birro så här:
"Vilken J-Ä-V-L-A match! Det var som ett 90 minuter långt känslomässigt jordskalv. Om jag är uppspelt nu, hur mår då inte du?"
Poeten och samhällsdebattören messade då snabbt tillbaka:
"Norska domare"
Såna konversationer tycker jag är kul. Andra punkter från de här härliga 90 minuterna:

* Luca Tonis mål borde givetvis ha godkänts. Det var inte ens nära offside! Jag är inte alls imponerad av norske Övrebö som tillsammans med engelska Howard Webb är ljusår sämre än de övriga domarna i det här mästerskapet så här långt.

* Däremot var det straff - man får inte strypa folk.

* Mirel Radoi, oj, oj, oj... Har man, som jag, brutit näsbenet så vet man att det där gör ont. En av de värsta sammanskallningar jag har sett på länge.

* Om bollen inte tar på Buffons fot vid straffen så går den in. Enbart handräddningen hade inte räckt.

Matchens tre bästa spelare:
1. Gianluigi Buffon (Juventus/Italien)
2. Christian Chivu (Inter/Rumänien)
3. Dorin Goian (Steaua Bukarest/Rumänien)

Inga kommentarer: