lördag 14 juni 2008

Holland - Frankrike

1-0 Dirk Kuyt (9)
2-0 Robin van Persie (59)
2-1 Thierry Henry (71)
3-1 Arjen Robben (72)
4-1 Wesley Sneijder (92)

Om jag nyss tyckte att Rumänien-Italien var EM:s bästa match så här långt så får jag utse en ny etta direkt här. Herre-min-jävla-gud vilken uppvisning av Holland, och Frankrike bjöd verkligen upp till dans och kunde ha gjort ett par mål i 1:a halvlek om t.ex. Sidney Govou hade haft krutet torrt. Dessa är mina punkter:

* Thierry Henrys mål var offside och skulle inte ha godkänts, och Henrys lobb över både van der Sar och ribban var en uppvisning i hur en målskytt utan självförtroende beter sig.

* Arjen Robbens inhopp var fantastiskt, Robin van Persies var nästan lika bra. Marco van Basten verkar vara en hyfsad matchcoach, men det är klart att det underlättar med en sån offensiv bänk.

* Det är många som inte ser storheten i Kuyt, men jösses vad killen jobbar. Oglamouröst, men nyttigt. Han är Mattias Jonson v2.0

* Undrar om Trezeguet och Flamini sitter hemma och myser?

* Hade jag tagit ut matchens FEM bästa spelare så hade Edwin van der Sar och Arjen Robben funnits med också.

Matchens tre bästa spelare:
1. Ruud van Nistelrooy (Real Madrid/Holland)
2. Wesley Sneijder (Real Madrid/Holland)
3. Khalid Boulahrouz (Sevilla/Holland)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Henrys mål var icke offside. Kollade nyss repris från en bra vinkel och han var onside då passningen slogs.

max sa...

Nistlerooy verkar vara bättre än någonsin i spelet men jag saknar lite till i målskyttet.

Jonas Dahlquist sa...

...och jag kollade nyss igen och igen och igen på Youtube och 101greatgoals och när bollen slås så ligger han någon decimeter framför den siste holländske försvararen, alltså offside.