fredag 30 maj 2008

Världsmästarna

Jag har upptäckt att det bara är åtta dagar kvar till EM och jag har en massa EM-trupper kvar att presentera. Eftersom jag, flickvännen och sonen åker till Sicilien imorgon bitti känns det som att Italien är nästa land ut.


Roberto Donadoni var en bra spelare med ett ballt namn och han har plockat ut följande 23 vandrande hårvårdsprodukter:

Målvakter: Gianluigi Buffon, Juventus, Marco Amelia, Livorno, Morgan De Sanctis, Sevilla

Försvarare: Fabio Cannavaro, Real Madrid, Marco Materazzi, Inter, Christian Panucci, Roma, Andrea Barzagli, Palermo, Gianluca Zambrotta, Barcelona, Giorgio Chiellini, Juventus, Fabio Grosso, Lyon

Mittfältare: Andrea Pirlo, Milan, Gennaro Gattuso, Milan, Massimo Ambrosini, Milan, Daniele De Rossi, Roma, Simone Perrotta, Roma, Alberto Aquilani, Roma, Mauro Camoranesi, Juventus

Anfallare: Luca Toni, Bayern München, Alessandro Del Piero, Juventus, Antonio Di Natale, Udinese, Marco Borriello, Genoa, Fabio Quagliarella, Udinese, Antonio Cassano Sampdoria

Dessa är mina tre profiler (svårare att välja här än i Österrikes trupp, kan jag avslöja):

1. Alessandro Del Piero - om du är lagkapten i Juventus, om du nyss har vunnit skytteligan i Serie A, om du förra säsongen vann skytteligan i Serie B (där spelade du eftersom du följde med din älskade klubb ner i seriesystemet), om du nu är tillbaka i landslaget och om du ser ut som en ung Bruce Springsteen - då är du Alessandro Del Piero. Grattis! Då är du nämligen världens kanske coolaste fotbollsspelare.

2. Antonio Cassano - mannen med fotbollsvärldens största hjärta men också med fotbollsvärldens minsta hjärna. En kombination som gör honom oslagbart älskvärd. Man får inte alltid det man hoppas på av Antonio Cassano, men man får alltid något annat istället. Killen är skvatt galen, and I love it.

3. Fabio Grosso - högst ordinär ytterback som är landshjälte i Italien efter att ha satt den avgörande straffen i VM-finalen 2006. När jag är med i EuroTalk på Fan-TV/SvenskaFans så ska alltid Marcus Birro säga "Grande Grosso" i varje program. Birro ä-l-s-k-a-r Grosso, och jag vet att han har honom som skrivbordsbild BÅDE på sin hemdator och på sin jobbdator.

Mitt tips för hur det går för Italien i EM: Finalförlust

8 kommentarer:

Batman666 sa...

Ett mittfält bestående av nästan bara Milan-Roma spelare.

Förstår dock fortfarande inte varför Inzaghi inte kom med. Vore perfekt super sub.

Nickelit sa...

Tror att det har blivit lite fel i ditt tips på hur det går för Italien i EM, för inte kan det bli två lag som förlorar finalen? Syftar på att du, i ditt inlägg om Portugal, skrev så här: "Mitt tips för hur det går för Portugal: Finalförlust". Den meningen går väl inte riktigt ihop med den här "Mitt tips för hur det går för Italien i EM: Finalförlust"? ;)

Jonas Dahlquist sa...

Mycket uppmärksamt, Johagen - men anledningen är att jag har ändrat mig. Nu tror jag att Portugal ryker i semin.

Nickelit sa...

Tackar! Vad grundar du det på, om jag får fråga?

Jonas Dahlquist sa...

Grundar? Det är ju det som är tips - man tror en massa saker.

Nickelit sa...

Haha okej :) Får lita på din tro då!

Batman666 sa...

Har funderat på en sak. I den här laguppställningen så finns det 5 Italienare (eller 4 om man räknar bort Zambrotta som är klar för Milan) som inte spelar i Serie A. Är det här möjligtvis något sorts rekord för det Italienska landslaget i mästerskapssammanhang?

Batman666 sa...

Letade fram ett svar på min egen fråga.

2006: 0 spelare
2004: 0 spelare
2002: 1 spelare
2000: 0 spelare
1998: 2 spelare
1996: 0 spelare
1994: 0 spelare
1992: var inte med
1990: 0 spelare
1988: 0 spelare
1986: 0 spelare
1984: var inte med
1982: 0 spelare
1980: 0 spelare
1978: 0 spelare
1976: var inte med
1974: 0 spelare
1972: var inte med
1970: 0 spelare
1968: 0 spelare
1966: 0 spelare
1964: var inte med
1962: 0 spelare
1960: var inte med
1958: var inte med
1954: 0 spelare
1950: 0 spelare
1938: 0 spelare
1934: 0 spelare
1930: var inte med


Så ja, det är rekord antal icke-Serie A spelare i den här truppen. Rätt ofattbart egentligen att det dröjde ända till 1998 före den första. Säger en hel del om italiensk fotboll.