fredag 30 maj 2008

Värdland

Österrike är ett land med lite jobbigt "bagage", som det brukar heta. De är inte bra på fotboll heller. En tidning i Österrike har fört en kampanj för att Österrike ska lämna ifrån sig sin gratisplats till turneringen med den kärnfulla motiveringen att "laget är för dåligt", de har tydligen fått tiotusentals med namnunderskrifter som stöder kampanjen. Sånt tycker jag är kul.


Det här är Österrikes trupp:

Målvakter: Alex Manninger (Siena), Jürgen Macho (AEK Aten), Ramazan Özkan (Red Bull Salzburg)

Försvarare: Martin Stranzl (Spartak Moskva), Emanuel Pogatetz (Middlesbrough), Ronald Gercaliu (Red Bull Salzburg), Markus Katzer (Rapid Wien), György Garics (Napoli), Sebastian Prödl (Sturm Graz), Jürgen Patocka (Rapid Wien), Martin Hiden (Rapid Wien)

Mittfältare: Joachim Standfest (Austria Wien), Christian Fuchs (Mattersburg), René Aufhauser (Red Bull Salzburg), Ivica Vastic (LASK Linz), Christoph Leitgeb (Red Bull Salzburg), Andreas Ivanschitz (Red Bull Salzburg/Panathinaikos), Ümit Korkmaz (Rapid Wien), Jürgen Säumel (Sturm Graz)

Anfallare: Roland Linz (Sporting Braga), Roman Kienast (HamKam), Martin Harnik (Werder Bremen), Erwin Hoffer (Rapid Wien)

Inte lätt att hitta profiler, precis - men de här tre har jag valt:

1. Andreas Ivanschitz - Österrikes nummer 10 är, enligt Jens Fjellström, "en nummer tio". När han säger så menar han att det är en offensiv mittfältare med spelsinne. Ivanschitz har varit utlånad i två år från Red Bull Salzburg till Panathinaikos. Han är vänsterfotad och kallas för "Österrikes Beckham".

2. Roland Linz - anfallare som spelar i Sporting Braga, men han kunde ju lika gärna ha spelat i LASK Linz. Fatta vad coolt att heta Linz och spela i Linz. Det är ju som att spela i Mjällby och heta Mjällby!

3. Christoph Leitgeb – jag vet inget om Christoph Leitgeb förutom att han spelar i Red Bull Salzburg, och det klubbnamnet gillar jag inte. Red Bull är inte så gott heller, det dricks bara av datanördar och svensexegäng i Alingsås. Tänk att heta ”Red Bull Salzburg” - det är ju som om Ljungskile skulle ta sin huvudsponsors namn, och hur sjukt vore inte det? Å andra sidan är PSV Eindhoven också ett sånt klubbnamn, och det känns ju ok. Jag är kluven. Tror jag.

Mitt tips för hur det går för Österrike: Dåligt. Riktigt dåligt.

7 kommentarer:

Mange sa...

Du har fel om Red Bull, dessutom är det gott. Så släpp sargen och kom in i matchen.

Christian sa...

Lätt att komma ihåg vad man ska hejja på
Red Bull New York, fotboll
Red Bull Racing, F1
Team Red Bull, NASCAR
Red Bull Salzburg, fotboll
Red Bull Salzburg, hockey

Jonas Dahlquist sa...

Nej, jag har inte fel om Red Bull. Min blogg - mina åsikter.

Jonas sa...

vadå svårt att hitta profiler?! Gamle Arsenal-keepern Manninger borde ju vara given!

Jonas Dahlquist sa...

Är han verkligen en profil?

David sa...

SV Salzburg (som Red Bull Salzburg hette innan) är väl ett rätt hyfsat klassiskt lag i Österrike, de har iaf 4 ligatitlar.

Så det vore väl lite mer som Halmstad BK blev omdöpt efter en sponsor.

stevvan sa...

Jag tycker det är konstigt att Roland Linz är anfallare. Det låter som en back.