fredag 16 maj 2008

Nästa EM-trupp

Gillar man öl (och det gör man) så tycker man om Tjeckien. Man kan säga att de har ett halvt EM-guld på meritlistan från 1976, då det ju var Tjeckoslovakien som vann. Där föddes också den fräcka "straff-chippen" som man kan se t.ex. Francesco Totti göra ibland, men uppfinnaren hette då Antonin Panenka. Det kallas därför oftast "Panenkastraff". Här är hur som helst tjeckernas EM-trupp:

Målvakter: Petr Čech (Chelsea FC), Jaromír Blažek (1. FC Nürnberg), Daniel Zítka (RSC Anderlecht).

Försvarare: Marek Jankulovski (AC Milan), David Rozehnal (S.S. Lazio), Tomáš Ujfaluši (ACF Fiorentina), Zdeněk Pospěch (FC København), Zdeněk Grygera (Juventus), Michal Kadlec (AC Sparta Praha), Tomáš Sivok (AC Sparta Praha), Radoslav Kováč (FC Spartak Moskva).

Mittfältare: Tomáš Galásek (1. FC Nürnberg), David Jarolím (Hamburger SV), Jaroslav Plašil (CA Osasuna), Jan Polák (RSC Anderlecht), Marek Matějovský (Reading FC), Libor Sionko (FC København), Daniel Pudil (SK Slavia Praha), Stanislav Vlček (RSC Anderlecht).

Anfallare: Jan Koller (1. FC Nürnberg), Milan Baroš (Porsmouth FC), Martin Fenin (Eintracht Frankfurt), Václav Svěrkoš (FC Baník Ostrava).

I vanlig ordning koncentrerar jag mig på tre profiler, och här kommer de!

1. Jan Koller - ett tråkigt val, kanske - men är man tre meter lång, väger ett ton och har man dessutom gjort 51(!) mål på 86 landskamper så är man en profil. Han har precis spelat sin sista säsong klubblagsfotboll och ska avsluta karriären med EM. En gång när han spelade i Borussia Dortmund blev Jens Lehmann tidigt utvisad och Koller hoppade in i mål. Koller höll nollan och blev uttagen som målvakt i "Veckans lag" i Bundesliga.

2. Petr Čech - den här killen har inte haft tur med skador senaste åren, ändå är han en av världens bästa målvakter. Hans huvud måste ju vara som en provkarta över allvarliga skador. Senast krockade han med Tal Ben Haim på träning och fick sy 50 stygn i ansiktet, tidigare har han ju även haft en skallfraktur efter att ha krockat med Readings Stephen Hunt. Rena rama Börje Salming!

3. Stanislav Vlček - spelar i Anderlecht och jag vet ingenting om honom förutom att han kan spela både som anfallare och mittfältare, men kolla in namnet. Jag gillar de där tjeckiska namnen som kan börja med tre-fyra konsonanter och sen vara omöjliga att uttala. Det här lär väl uttalas "velcheck" eller nåt. En gång fanns det en tjeckisk hockeyspelare som hetter Petr Vlk. Det är svårt att slå.

Mitt tips för hur det går för Tjeckien: Kvartsfinal

3 kommentarer:

Unknown sa...

Inget tips på hur det går för tjeckerna i EM, Jonas?

Jonas Dahlquist sa...

Satan - det glömde jag! Okej då, jag uppdaterar inlägget!

Sporttyckaren sa...

Vlk betyder Varg på tjeckiska, det fick jag lära mig på mellanstadiet...sorteras in under värdelöst vetande när det gäller tjeckisk fotboll =)