fredag 14 mars 2008

Lottningen

Jaha, då var det klart. Kvartsfinalerna ser intressanta ut, även om det känns som att två lag är solklara favoriter och ett lag är någorlunda stora favoriter. En match är helt öppen - jag tror jag börjar med den:

Arsenal-Liverpool
För en månad sen hade jag skrikit "ARSENAL" för full hals, det gjorde jag inte nu. Den första tanken som dök upp var istället "Liverpool vinner". Det gjorde det nog inte bara för Torres och Gerrards form, Pool har trots allt ändå varit i final två av de tre senaste turneringarna. Däremot köper jag inte argumentet att Liverpool kan koncentrera sig på CL och slappna av i ligan - det kan de nämligen inte alls. Everton utmanar om fjärdeplatsen på allvar, och det är lite väl riskabelt att förlita sig på att det blir en Champions League-titel som tar dem till CL-kval även nästa säsong. Arsenal har ett grymt spelschema i slutet av mars och början av april, kolla här bara:
23 mars CHELSEA (b)
29 mars BOLTON (b)
1 april LIVERPOOL (h - CL)
5 april LIVERPOOL (h)
9 april LIVERPOOL (b - CL)
13 april MAN UTD (b)

Å andra sidan har Liverpool ett liknande schema:
23 mars MAN UTD (b)
30 mars EVERTON (h)
1 april ARSENAL (b - CL)
5 april ARSENAL (b)
8 april ARSENAL (h - CL)

Snacka om att det avgörs en del de närmaste tre-fyra veckorna... Jag tippar hur som helst att Liverpool går vidare.

Roma-Manchester Utd
Fatta att Man Utd vann med 7-1 på Old Trafford förra gången de möttes. Det var dessutom i underkant... jag tror inte att det blir samma siffror igen, förstås - men jag håller Man Utd som favoriter ändå.

Schalke 04-Barcelona
Alla kommer att tippa Barcelonaseger totalt och det finns ingen anledning att tro nåt annat.

Fenerbahce-Chelsea
Läs vad jag skrev om matchserien ovanför och byt ut ordet "Barcelonaseger" mot ordet "Chelseaseger".

Semifinalerna blir alltså:
Chelsea-Liverpool (kul att de ÄNTLIGEN får mötas)
Barcelona-Man Utd

Finalen spelas således mellan Chelsea och Barcelona. Chelsea vinner finalen och det blir en härlig symbolik med Chelsea, CL-pokalen och Abramovich på Luzhnikistadion den 21:a maj...

4 kommentarer:

Burgus Las Vegas sa...

Den enda chansen för pool att slå ut mitt Arsenal, är att spela med Peter den långe. Som tur är RB kär i PL sämsta forward Kuyt. Peter Crouch är underligt nog bara bra mot Arsenal. Enkelt vidare. Jajamän

Mats Svensson. sa...

Det är egentligen obegripligt vilken tur Chelsea har med lottningen i cuperna den här säsongen.
Kolla bara FA-cupen (QPR hemma, Wigan borta, Huddersfield hemma, Barnsley borta), Champions League (Schalke, Rosenborg och ett Valencia helt ur slag, sen Olympiakos och nu Fener), Carling Cup (Hull borta, Leicester hemma, Liverpool hemma, Everton semi x 2, Tottenham).

Jämför till exempel med United som mött PL-motstånd elva gånger i rad i FA-cupen till och med chockförlusten mot Pompey.

Tror på Arsenal, Barca, Chelsea i semi. Mitt United vågar jag inte tippa. Hänger på om Scholes håller sig på planen i 90 på Olympiastadion. Då vinner vi. Kanske.

Timbaeck sa...

Vad menar du med "ÄNTLIGEN" Chelsea och Liverpool i semi-final, ironi antar jag? Liverpool har nämligen mött Chelsea i semi-final två gånger senaste tre åren i CL. Om det nu blir som du förutspår, kommer historien att återupprepas, med andra ord "Fatty Lamps" kommer att få tröstäta.

cerpin taxt sa...

burgus: Så rätt. Ändå så fel.