söndag 3 februari 2008

Intervju med ännu en spännande person

En bloggläsare som kallar sig Jeppson ville ha svar på några frågor om mig och han föreslog också att jag skulle lägga ut 'intervjun' på bloggen. Jag lyder blint.

Är du aktiv inom någon sport, eller har varit det? Vilken/vilka?- Jag spelade fotboll som alla andra, men förstod rätt tidigt att jag aldrig skulle bli nåt. Jag spelade i Djurgården och Värtan som ung, och sen har jag harvat runt med några lag i de lägre stockholmsdivisionerna också. Senaste klubbtillhörighet är SUS IF. En fin klubb. Jag spelade tennis i fem-sex år också. Numera hinner jag inte med så mycket sport (annat än på TV), tyvärr.

Vad uppskattar du mest med ditt jobb?
- Att jag får betalt för att göra det jag vill. Jag får faktiskt göra lite som jag vill.

Finns det några negativa sidor med ditt jobb?
- Ja, man blir socialt handikappad av att jobba helger och kvällar. Dessutom är det lite för lätt att ta jobbet med sig hem...

Hur kan en normal arbetsvecka se ut för dig?
Måndag: möten och förberedelser
Tisdag: research
Onsdag: resa till England, göra reportage
Torsdag: nytt reportage
Fredag: Reportage igen, åka hem
Lördag: Premier League-lördag
Söndag: Ledig (tittar då på Supersöndag)...
Det finns givetvis ett helt gäng variationer på mina arbetsveckor, men den här är ganska typisk. Strax över 60 timmar landar då arbetstiden på. Fast den varierar också. Nästa vecka siktar jag på ca: 20 timmar.

Om du inte hade jobbat med sport på Canal+, vad hade du gjort då?
- Jag hade ägt en restaurang, varit dykinstruktör eller möjligen blivit statsvetare. Men jag har egentligen aldrig varit inställd på något annat än att jobba med sport eller media eller allra helst kombinationen.

Vilken intervju är den mest minnesvärda du gjort? Varför?
- Jag tar med ett knippe: Robert Pires för att jag gjorde den på franska (vilket jag inte kan), Giovanni Elber för att jag gjorde den på tyska (vilket jag inte heller kan), Sami Hyypiä för att jag gjorde den på finska (vilket jag VERKLIGEN inte kan!). Alexander Ovetjkin för att han var så blyg, Gilberto Silva för att han är så trevlig, Jermain Defoe för att han satt och SMS:ade under intervjun(!), Atiba Hutchinson för att det var mitt och foto-Jockes första jobb ihop. Jag skulle kunna nämna många fler, men då blir det för tjatigt.

Hur ser du på de enorma summor som cirkulerar inom fotbollen tex vad gäller löner och övergångsummor? Tycker du att det är rimligt?
- Ja, det är en marknadsekonomi och om spelaren blir erbjuden en miljard i veckan så tycker uppenbarligen någon att han är värd det.

Vad tror du om Sveriges chanser i det kommande EM slutspelet?
- Vi går vidare från gruppspelet men ryker som en avlöning i kvarten. Same procedure as every year...

Till sist - vilka vinner Premier League och vilka vinner SM-guld i hockey?
- Man United och Linköping.

Jag tackar Jeppson för frågorna och mig själv för svaren!

2 kommentarer:

Scrambo8 sa...

Bra intervju! Härligt med en 20 timmars vecka. 60 timmar är mycket men man får ju antagligen bra betalt för det...

Jonas Dahlquist sa...

Nej, jag har fast månadslön utan övertidsersättning. Det är därför man får väga upp det hela med en slövecka alt. slömånad ibland.