tisdag 1 januari 2008

Carlitos way

Han är för härlig, Carlos Tevez! Jens Fjellström har sagt att det ser ut som att han är materialare eller något liknande på uppvärmningarna, vad han än liknar så är det inte en fotbollsspelare i alla fall. När matchen sätter igång så blir han dock CARLOS TEVEZ!

Kolla på det här målet mot Birmingham. Ronaldos klack är fin och sådär, men det snyggaste med det är hur Tevez precis innan skottet viker upp kroppen för att lägga den till höger om Maik Taylor, som ju går på finten i 170 km/h, och sen rullar Tevez bara in den i andra hörnet istället. Magnifikt!

Däremot måste han skärpa sig - att stoppa en napp i munnen som målgest är inte okej.

Olof Mellberg öppnade också året med mål, han har varit bra som högerback sen Zat Knight köptes från Fulham. Patrick Walker brukar tycka att Aston Villa är underliga eftersom de har fyra mittbackar i backlinjen. Mellberg, Davies, Laursen och Bouma den här gången, Knight istället för Davies vanligtvis. Nackdelen är att det ser lite stabbigt ut ibland, fördelen är att Aston Villa blir hypervassa på fasta situationer. Tottenham fick smaka på det sistnämnda. Visserligen är det bra gjort av Laursen och Mellberg, men Tottenhams försvar är vansinnigt dåligt.

Det sades allra bäst i en panel (minns ej av vem) på BBC för någon månad sen:

- Behöver Tottenham en ny mittback?
- Nej, de behöver två.

4 kommentarer:

Mange sa...

Kul blogg, tack för den! Du är ett blivande orakel! ;)

Hinner du förresten med att njuta av fotboll när du jobbar så mycket med den?

Jonas Dahlquist sa...

Tackar, Magnus!

Jodå - jag kan fortfarande njuta av fotboll, men jag blir allt mer kräsen. Förut kunde jag gå igång på en Allsvensk match på Fredrikskans, nu krävs det minst att det är ett Stockholmsderby eller en bra engelsk fight... Bortskämd är vad jag är!

Mange sa...

Så är det nog för många, även för mig, som inte har ditt jobb (skulle förresten vilja ha det, verkar vara otroligt nice att ha!). Man får selektera helt enkelt. Men det är svårt, en måndagsmatch mellan Fulham - Derby kan ju vara total magi, medans ett toppmöte Chelsea - Liverpool kan vara total omagi, Pools matcher är ofta det, lite tråkiga. Dock inte senast mot City, då var det 0 - 0 när det är som bäst!

Men jag tänkte egentligen mer på om du kan njuta av matcherna när du jobbbar? I studion blir det väl att hålla koll på flera matcher, hur blir njutningen då? Eller när du kommenterar, hinner du med njutning på samma sätt som hemma i soffan, eller är det rent av bättre?

Det här blev värsta intervjun, ber om ursäkt för det! :)

Jonas Dahlquist sa...

Jag kan väl säga så här - när jag kollar på FYRA 16.00-matcher samtidigt på lördgarna (och försöker få ett hum om hur matcherna är) så sitter jag inte precis och njuter av fotbollen... däremot njuter jag av det höga TV-tempot i de situationerna.

När jag kommenterar så är jag mycket, mycket mer inne i matchen. Då blir man som matchen, på nåt sätt. Är matchen engagerande, tempofylld o.s.v. så blir jag också det.

Fotboll i TV-soffan? Det är det som kallas "att jobba hemifrån" för mig.