lördag 4 augusti 2007

Premier League-tabellen 2007-08

1. MANCHESTER UNITED - förra säsongen vann de. Nu har de Nani, Hargreaves och en hel Saha. Kanske även Tevez. De vinner, helt enkelt. Ole Gunnar Solskjaer får gå ett ärevarv inför ett fullsatt (74.288) Old Trafford efter matchen mot West Ham (näst sista omgången) och tacka för sig. Publiken kommer i sin tur att tacka Solskjaer för att han har gjort målet som sett till att PL-bucklan stannar på Sir Matt Busby Way.

2. LIVERPOOL - Torres, Benayoun, Voronin och de andra ser till att Liverpool kommer nära, men ändå inte riktigt ända fram. Daniel Agger blir "Årets försvarare". Jag tror att Liverpool kommer att ha en märklig säsong - final i FA-cupen, semifinal i Champions League och bra med i titelracet, men inga pokaler.
____________________________________________

3. CHELSEA - Mourinho får sparken vid jul när han gnäller för att han inte får köpa 37 nya spelare, som han tycker sig behöva då laget underpresterat. Bara Malouda glänser. Dock vinner de Champions League.

4. BLACKBURN ROVERS - Morten Gamst Pedersen eller David Bentley med inlägg, Roque Santa Cruz eller Benni McCarthy stöter bollen i mål. Där har ni receptet Mark Hughes hoppas på. Jag tror att det kommer funka.
____________________________________________

5. TOTTENHAM HOTSPUR - Jag tokdiggar Berbatov. Jag gillar Robbie Keane. Aaron Lennon är jag osäker på. Det är ungt, det är intressant, det är ganska bra. Spurs når inte CL, men kommer före Arsenal. Kevin-Prince Boateng är ett råhäftigt namn och en framtidsman. Jag tycker fortfarande att det är synd att Spurs sålde Edman.

6. ARSENAL - säljer man Thierry Henry och ersätter honom med en brasse som bytt nationalitet till kroat för att få spela landslagsfotboll så ber man om det.

7. BOLTON WANDERERS - Christian the Magician får gott om speltid och gör en hysad första säsong i Premier League. Jag tänker inte skriva "Chippen", bara så ni vet. Bolton visar att klubben är större än Big Sam...

8. NEWCASTLE UNITED - ...som ändå gör ett gott jobb med evigt underpresterande Magpies. Joey Bartons sejour i klubben blir kortlivad efter att han slagit ner en tomte som kastar t-shirts till publiken i paus i matchen mot Wigan i mellandagarna. Michael Owen och Obafemi Martins kan inte spela samtidigt, en av dem kommer försvinna från St.James. Jag tror det blir Owen.

9. MANCHESTER CITY - det blir mittenträsket för Svennis, Backe och Isak. Det är dock godkänt med tanke på hur många nya spelare som de fått köpa in. En sak kan jag garantera - City gör fler mål på hemmaplan än vad de gjorde under förra säsongen. Jag tror faktiskt att bara Rolando Bianchi gör fler mål på hemmaplan än vad hela City gjorde förra säsongen.

10. EVERTON - vartannat år är Everton skitbra. Vartannat år är de kass. Förra året var de bra. I år blir de alltså kass. Arteta fortsätter vara bländande, liksom Yobo och Lescott (vilket hårfäste den killen har!). Däremot är Cahill skadad mycket och Andy Johnson får måltorka - och vad jag har förstått så har killen inte psyket för att ta sig ur måltorkor hur som helst. Vinner överraskande FA-cupfinalderbyt mot Liverpool.

11. READING - här kan man lätt skriva något om den "svåra andrasäsongen efter uppflyttning", men det är ju patetiskt. Istället skriver jag att Kevin Doyle är sympatisk och en bra målskytt och att Steve Coppell är sympatisk och en bra manager. Jag vill att det går bra för Reading.

12. WEST HAM - hur ballt är det inte att West Ham har fått smeknamnet "Fight Club" i England? Jag gillar det. Fredrik Ljungbergs boxnings-/brottningsmatch mot Mellberg framstår som juniorbalett jämfört med lagkamraternas eskapader! Lucas Neill, Lee Bowyer, Craig Bellamy och kanske Kieron Dyer kommer att innebära bra fotboll, mycket tjafs och ett grymt mediauppbåd utanför West Hams träningsanläggning i Chadwell Heath med jämna mellanrum. Gillar dock inte Curbishley. Han verkar arrogant.

13. ASTON VILLA - förra säsongen kom Aston Villa 11:a. Nu kommer de att komma på 13:e plats. Jag har ingen förklaring till varför det är så - det är bara så.

14. PORTSMOUTH - när Harry Redknapp var manager för West Ham spelade de en träningsmatch mot, typ, Oxford. Det gick riktigt dåligt, och Harry blev så förbannad på en av det egna lagets gnälligaste supportrar att han gick fram till honom i paus och sa åt honom att gå ner i omklädningsrummet för att byta om till matchkläder för att visa hur lätt det är. Killen lydde Harry och spelade 2:a halvlek. Harry tyckte på den efterföljande presskonferensen att supportern var hyfsad. Den historien är sann. Harry Redknapp är inte klok, men gör alltid godkända resultat.

15. BIRMINGHAM CITY - bästa nykomling blir Birmingham. Sebastian Larsson gjorde "Årets Mål", framröstat av Birminghamsupportrarna förra säsongen, värsta soloraiden mot Sheffield Wednesday. Jag tror att Sebastian kommer göra bra ifrån sig här med. Kul med Richard Kingson i mål, men laget kommer sakna Nicklas Bendtner, som är tillbaka i Arsenal efter låneperioden.

16. SUNDERLAND - här kommer nästa nykomling. Fatta att Dwight Yorke lirar på mittfältet i Sunderland. Hur coolt är inte det? Dessutom har Sunderland en av fotbollshistoriens allra sjukaste spelare som tränare. Jag hyser en hatkärlek till Roy Keane; jag unnar honom att hänga kvar i Premier League, men jag unnar honom inget bättre än en sextondeplats.

17. FULHAM - förra säsongen var det nära, nu kommer det att vara ännu närmare. Fulham har dock Jimmy Bullard, en kille som ser ut som Margaret Thatcher och som i princip bröt knät mot Newcastle förra säsongen. Bullard är riktigt bra, och jag tycker att han är värd att få hänga kvar i Premier League. Lawrie Sanchez får vara nöjd om Fulham klarar sig - högre ambitioner än så ska inte den här lilla, men mycket gemytliga, klubben ha.
____________________________________________

18. MIDDLESBROUGH - Först hade de Steve McClaren, nu har de Gareth Southgate. Ingen av dem tillhör mina favoriter. Boro är tråkigt med undantag för Yakubu, Downing och Lee Cattermole (och kanske också James Morrison), men alla de kommer försvinna i jul när större, bättre och coolare klubbar attraherar.

19. WIGAN ATHLETIC - det håller faktiskt inte hur länge som helst. Har man bara division I-spelare i laget så får man till slut ett division I-lag. Fast i England heter det "The Championship", men det är samma sak.

20. DERBY COUNTY - förra säsongen hette den sämsta nykomlingen Watford, nu heter den sämsta nykomlingen Derby County. Det är synd, för det är en klassisk klubb som jag gärna skulle se på övre halvan. Nu är ju idrott färskvara och inte "traditionsrättvisemärkt", vilket en hel del t.ex. IFK Göteborgssupportrar borde lära sig. Jag skulle gärna se Nottingham Forest, Wolverhampton, Leeds, Ipswich, Stoke och West Bromwich i Premier League - men de är för dåliga.

5 kommentarer:

Axel sa...

Rätt lustigt, men min lista ser precis likadan ut.

Axel sa...

Grymt fin blogg Jonas, förresten.

Anonym sa...

välkommen till bloggvärlden. Tottenham måste dock upp något hack. /Kollegan

Jonas Dahlquist sa...

Kollega? Tottenham!? Är det Bank eller Niva? Eller kanske Olofsson? Herregud vad sportmediastockholm är Spursdominerat, hur som helst!

Anonym sa...

"säljer man Thierry Henry och ersätter honom med en brasse som bytt nationalitet till kroat för att få spela landslagsfotboll så ber man om det"

En tusenlapp på att Eduardo da Silva gör fler mål än t.ex allas egen gullunge Rooney?

/WE ARE THE FU*KING ARSENAL!
(märk betalningen med "Andreas till EM 2008")