måndag 14 juni 2010

Idag börjar VM på riktigt

Det beror inte på att Italien spelar, eller Danmark, eller Holland. För min del beror det på att jag alldeles strax sätter mig i en taxi med riktning mot Soccer City i Soweto för att se Holland-Danmark på plats. Tidigare matcher har jag sett på diverse etablissemang i Johannesburg med omnejd, men nu är det dags för fotboll på riktigt.

Två saker att tänka på:

Johannesburg ligger på 1800 meters höjd. Danmarks högsta berg är 170 meter högt och stora delar av Hollands inland ligger under havsnivå. Höjden kan bli en faktor, helt enkelt. Danmarks "gamla" mittfält kan få svårt med orken, tror jag.

Dessutom: På fem tävlingsmatcher mellan lagen har de två segrar var och en oavgjord. Målskillnaden är 10-9 till Holland totalt. 2-2 är alltså ett snittresultat mellan länderna, vilket känns bra. 2-2 och Danmark är aldrig fel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur mycket vill du ha för att kasta in en vuvuzela på planen?? jag hörde att dom skulle förbjuda dom om dom kastades in på pitchen, säg ditt pris så prövar vi fixa en insamling ;)

/Stefan

Anonym sa...

En tanke som slog mig (helt irrelevant för detta inlägget): Har du redovisat hur det gick i TTIAO - IINs Fantasy Premier League?