lördag 26 december 2009

Årets... del I

Jag vet att jag skrev att jag skulle ha uppehåll här fram till efter nyår, men det är så jäkla roligt att skriva såna här listor att jag inte kunde låta bli. I denna första delen avhandlas svensk fotboll. Del två handlar om engelsk fotboll. Del tre om övrigt, och del fyra om övrigt övrigt.

2009 års...

...bäste spelare:

1. Tobias Hysén
2. Ivan Obolo
3. Rasmus Elm (så länge han var kvar)

...löfte:
Rasmus Jönsson, men det ska bli intressant om han kan vara lika bra utan Henrik Larsson bredvid sig. Jag sätter även en "bullit" bredvid Mikael Dyrestams, Daniel Larssons (även fastän han har varit med ett tag) och Philip Haglunds namn.

...arena:
Swedbank Stadion i Malmö. Helt överlägsen.

...drag:
Avgörande matchen på Nya/Gamla Ullevi mellan IFK Göteborg och AIK. Jag har varit på Stockholmsderbyn som avgjort toppstrider inför 34.000 åskådare, och Göteborgsderbyt mellan Blåvitt och ÖIS som drog 40.000, men de var inte ens N-Ä-R-A ljudkulissen och spänningen på läktaren i den här matchen. Magiskt.

...fiaskon: Djurgården och Hammarby. Motivering överflödig.

...tack för visat intresse: David Stenman, målvakt i Örgryte i den första omgången mot GAIS. Killen gjorde en karriärknäckande insats.

...mycket snack och (väldigt) lite verkstad: Jan Tauer. Roligare i tidningsartiklar än som vänsterback.

...ersättare: Thom Åhlund, som tog över efter Tony Gustavsson som Hammarbytränare genom att vara på semester i en vecka. Sen vann Hammarby bara en enda match till under hela säsongen (mot BP), och just då var Thom Åhlund hemma och var sjuk.

...svåraste att intervjua: Mikael Stahre, och han vet om det, fast på ett roligt sätt. Vi har pratat ut om det.

...domare: Jonas Eriksson är Allsvenskans bäste.

...mål: Ivan Obolos dunderskott mot Djurgården i maj, alternativt Tobias Hyséns petning och smekning mot Hamstad eller hans magiska lobb mot Kalmar. Kan inte bestämma mig. Emil Johanssons mål i första omgången mot Elfsborg är inte så dumt det heller.

...äntligen: Efter 833.719 Allsvenska matcher fick Daniel Tjernström vinna SM-guld. Självklart var det också han som definitivt avgjorde guldmatchen. Bra sagor skrivs så.

16 kommentarer:

Annika sa...

Hej Jonas!
Vi är ett gäng här i Mariehamn på Åland som undrar om du vet vilket/vilka lag i Premier League (om något) som alltid spelat i högsta ligan? (Svara gärna nu i direktsändning i tv om du vet).

Hälsningar familjerna Lindqvist/Thompson/Granström-Jonsson

Unknown sa...

Om Jonas Eriksson är bäste domaren i allsvenskan, så vet man att kvalite´n på domarkåren är riktigt riktigt dålig.

gooner sa...

All-what?

gooner sa...

Annika:
Inget lag har alltid spelat i högsta ligan. Arsenal har gjort det längst, sedan 1919.

Robba sa...

Tja. Fjellström sa ju sin decennium-elva kan du inte posta den o sen göra en egen.

Mer Jonas Dahlqvist åt folket sa...

Tja Jonas! Vill inleda med att säga att du är fanimej kung. Rule Britannia tar fotbollssnacket i tv till en helt ny nivå. Pure class!
Dina insatser på lördagarna i studion är alltid lika klockrena och roliga. Skulle du även vara med på Supersöndag så skulle du göra varje premier league-helg till det ultimata.
Hur som helst.. Förväntar mig inte att du skall uttala dig i detta men, John Guidetti och Martin Mutumba..
Vad i helskotta gör dem i dagens studio på SuperSöndag? Mutumba är en skön snubbe men hans analytiska förmåga är ju undermålig. Nej, han har fått tillräckligt mycket uppmärksamhet sedan Sm-Guldet.
John Guidetti vill man bara nedför ett stup och aldrig behöva se eller höra honom igen. Pinsammare och mer självgod människa får man ju leta efter. Visst, han har lyckats rätt så bra hittills med tanke på att han är ungdomsproffs i City men än har han inte bevisat mycket. Han skulle inte glänsa i Allsvenskan ens en gång. Bara läsa hans uttal från i somras då han enligt egen utsago tyckte att han har kvalitet för att peta Robinho, Tevez, Bellamy och Adebayor etc. Det är ju skrämmande. Han är än så länge ingenting som fotbollsspelare. Kan sätta mitt liv på att han inte lyckas bli något speciellt. Blir typ som Björn Runström. Enda skillnaden är väl att Runström inte snackar så jävla mycket. Ett stort minus till producent osv på Canal Plus för dagens gäster i Studion. Man såg ju att den gode Henriksson led, stackarn.
Tack för mig, hej!

dave sa...

Med reservation för att han var skadad halva säsongen så braskar jag in Robin Söder som mer lovande än någon av de nämnda spelarna!

fopoll sa...

Hur kan du, Jonas, kalla dig journalist när du numera gör reklam för betfair. Är det du gissar resultat och pratar fotboll i allmänhet partsinlagor för vadslagningsbolag... om inte, hur ska jag veta det.

Jonas Dahlquist sa...

Dave: Han fanns givetvis med i tankarna, men ge honom en hel säsong 2010 så får han en plats då.

Fopoll: Mycket enkelt att särskilja - det jag gör för Canal+ gör jag för Canal+, och det jag gör för Betfair gör jag för Betfair.

stef sa...

@gooner

Premier League har bara funnits sen 1992.

Alexander sa...

Jag är djupt upprörd över att alla mina älskade fotbollsbloggare överger oss under den mest packade perioden av engelsk fotboll! Herregud, det är fotboll varje dag och då går alla på semester.

Jag vet att ni har era supersöndagar och PL-lördag, men nu när det är lika mycket på vardagarna hade det varit trevligt med något mer än bara svenska kommentatorer, du var dock väldigt bra igår.

Nivas blogg läggs ner och du tar julledigt. Vart är världen på väg? Vem ska guida oss i det hemska decembermörkret? För PL-resultaten gör ju ingen klok för tillfället.

Skärpning.

ChristofferDahl89 sa...

När kommer del II?

Fopoll sa...

Så det är helt enkelt att jag måste lita på dig. Alla etiska riktlinjer för journalister är meningslösa och det är upp till mig som läsare att bara hoppas att jag inte blir lurad.
Det håller inte, jag kan verkligen inte ha förtroende för dig om du tummar så på yrkesrolletr och integriteten, specielt som det är så oreflekterat. Fruktasvärt tråkigt, fruktansvärt trist.

Jonas Dahlquist sa...

"Fopoll": Jag är helt öppen med vad jag har för extraknäck (Betfair) och vilka lag jag håller på (Djurgården och Sheffield Utd). Sen får du bilda dig en egen uppfattning efter det. Den här romantiska drömmen om journalister som "oberoende" och "opartiska" existerar inte eftersom alla har en bakgrund, en åsikt och betalt från någon. Så har det alltid varit. Jag berättar vad jag gör och vad jag har för åsikter, det måste väl något bättre än att ha en massa dolda agendor till höger och/eller vänster?

Du tror väl ändå inte att K-G Bergström inte har några politiska åsikter? Du tror väl inte att Janne Josefsson aldrig har röstat...?

Att jag "tummar på min yrkesroll och integritet" får ju stå för dig, liksom ordet "oreflekterat". Själv tror jag att du lever i en drömvärld, och att du skulle bli förfärad om du visste hur mycket halvhemliga extraknäck och lobbying det finns bland t.ex. de journalister som granskar våra politiker. Det tycker jag känns något mer uppseendeväckande än att en kille som ställer frågor till en mittback i ÖSK om den första halvleken även slänger iväg lite speltips på en hemsida.

Fopoll sa...

Absolut, det finns ingen objektivitet. Men det finns nyanser av brunt. Janne Josefson skulle kanske inte jobba för ett företag han förväntas granska... Bergström tar med största sannolikhet inte ett arbete hos ett politiskt parti eller tankesmedja, alltså företag eller föreningar som är verksamma i de fält de förväntas granska. Därför tycker jag det är väldigt fel av dig att jobba för betfair.
Jag håller på IFK norrkoping och Man utd, om jag var journalist skulle jag undika i det längsta att arbeta med de lagen.

dave sa...

All heder åt sportjournalister som öppet skyltar med sina favoritlag (och extraknäck för den delen)! Det visar på ärlighet mot läsare/lyssnare. Jag har inga som helst problem med att du jobbar för BetFair eller håller på Blades. Då är jag mer skeptisk till de journalister som "inte har något favoritlag", vad säger det om ens relation till ligan man följer? Jag har mycket hellre kommentator/expert som är emotionellt förknippad med det ena laget, än en som inte bryr sig om något av dem.