onsdag 5 augusti 2009

Xabi Alonso - en förlust

Jag vet inte om den här statistiken säger att Xabi Alonso var bra förra säsongen, men den säger i alla fall att han hade bollen jävligt mycket. Mest av alla i hela Premier League, faktiskt. Det kan bli svårt att fylla den luckan för Liverpool.

Antal bolltouch per 90 minuter 2008-09:
1. Xabi Alonso, Liverpool - (2561 min.) 114,7 bolltouch/90 min.
2. Cesc Fabregas, Arsenal - (1902 min.) 108,6 bolltouch/90 min.
3. Deco, Chelsea - (1545 min.) 105,0 bolltouch/90 min.
4. Denilson, Arsenal - (3149 min) 102,9 bolltouch/90 min.
5. John Obi Mikel, Chelsea - (2885 min.) 99,6 bolltouch/90 min.
6. Jimmy Bullard, Fulham/Hull - (1554 min.) 96,1 bolltouch/90 min.
7. Michael Carrick, Man Utd - (2041 min.) 94,6 bolltouch/90 min.
8. Gael Clichy, Arsenal - (2655 min.) 94,0 bolltouch/90 min.
9. Benoit Assou-Ekotto, Spurs - (2440 min.) 93,0 bolltouch/90 min.
10. Frank Lampard, Chelsea - (3259 min.) 92,7 bolltouch/90 min.

Ibland älskar jag verkligen Premier Leagues statistikleverantörer Opta.

8 kommentarer:

Christian sa...

Eller så ser man det från andra sidan, han hade bollen för mycket, mesta dels nere på egen planhalva känns det som. Om bollen gått snabbare från backlinje till anfall kanske Liverpool lyckats skapa fler chanser mot lag som Stoke eller Hull, vem vet.

Jonas Dahlquist sa...

Eftersom de andra spelarna på listan också är duktiga så får man nog se det som något positivt.

Hade det varit en massa Hull- och Sunderlandspelare i topp hade det kanske känts annorlunda.

Kriss sa...

Den luckan blir jäkligt hård att fylla, särskilt så nära inpå ligastarten. Har även för mig att han var den spelare som hade högst procent på lyckade passningar i Liverpool och den som startade de flesta anfall (vilket det borde vara då han har flest bolltouchar). Men det lilla positiva är att det kommer bli svårare att läsa Pool denna säsong, men utan en duktig bollhanterare på mitten så behöver man inte kunna läsa spelet då blir man överkörd direkt.

En annan sak är ju att Pool inte kommer få lika många röda kort med sig, tror Alonso fixade 5-6 stycken mot sig förra säsongen.

Johan seidefors sa...

Alonso har aldrig varit en favoritspelare för mig, men han blir utan tvekan svår att ersätta... och den intressanta frågan är just - vem ersätter? kan jag ha läst att pool jagar silva?

bLyGE_kEntA sa...

Kriss: Konstigt, Sir Alex säger precis tvärtom - att det blir lättare för motståndarna att läsa Liverpool det här året än förra.

Valdemar sa...

Sir Alex är vida berömd för att snacka mycket dynga och lägga pressen på andra lag än Man Utd.

henke sa...

Något som jag tycker är mer uppseendeväckande är att Clichy haft bollen så mycket i Arsenal. Visst, man vet ju att han ofta vill följa med upp i anfallen men detta visar ju hur tydligt som helst för motståndarna att det är vänsterkanten man använder sig mest av.

bLyGE_kEntA sa...

Dock har han alltid rätt. Ifjol sa han att han tror Liverpool blir främsta utmanare och inte Chelsea: Check.

Han sa att Real Madrid inte kommer gå bra i Champions League ifjol: Check.

Han har alltid rätt.