måndag 3 augusti 2009

Tränarintervju, del 16

Efter att ha betat av 15 av de 16 Allsvenska tränarna gick praktikant-Leo på pumpen rejält när han skulle få tag i någon från ÖIS. Janne Carlsson försvann, ersattes av Åge Hareide, och det har tydligen varit telefonstopp där. Därför gjorde praktikant-Leo det enda rätta och ringde den assisterande tränaren istället, och det gör ju inte så mycket eftersom han har spelat i Premier League!

Hallå, hallå Martin Pringle! Kollar du något på Premier League?
- Klart jag gör. Har ju själv spelat där.

Kan du berätta om din tid i Charlton?
- Det var riktigt tufft. Tuffare än någon annan liga jag spelat i. Man säger ju också att det är världens tuffaste liga. Och populäraste.

Vad var skillnaden mellan spelet i England och spelet i Portugal när du spelade för Benfica?
- Oerhörd skillnad på tempo, fart och teknik. Allt var bättre i England. Sen är det ju inramningen av matcherna. Jag tror inte folk riktigt förstår det men det spelar ingen roll om du är i Premier League eller The Championship, det är alltid fullsatt på arenorna och stämningen är fantastisk.

Har du någon favoritarena du har spelat på?
- Jag spelade ju på The Valley så det är väl min favoritarena.

Följer du fortfarande Charlton?
- Ja det gör jag. Jag kollar så noga jag kan.

Har du varit tillbaka på The Valley sen du lämnade klubben?
- Flera gånger. Senast var förra året mot Southampton i The Championship.

Vad slutade matchen?
- 0-0, en riktigt, riktigt tråkig match tyvärr.

Höll du på något annat lag när du flyttade till England?
- Nej det gjorde jag inte. Jag hade i och för sig en Tottenhamtröja jag fick av pappa när jag var liten. Men Charlton blev mitt lag där borta.

Hur var det att spela mot Tottenham med en Spurströja liggandes hemma?
- Äh, det är inget man tänker på. Jag höll ju på Charlton. Men det fanns sex spelare i laget som höll på Tottenham, fyra på West Ham. Det spelar ingen roll vilket lag man håller på när man har sin egna tröja på sig. Kom ihåg Clive Mendonca. Han kan inte visa sig i Sunderland längre. Alla vet att han är en passionerad Sunderlandsupporter men sänker man ett lag med ett hattrick så gör man.

Vem är den bästa lagkamraten du hade i England?
- Danske Claus Jensen. När han kom till oss var han ruskigt bra.

Vem är den värsta motståndaren du har spelat mot?
- Jaap Stam. Han var stor, stark och snabb.

Blir du inspirerad av någon tränare idag?
- Jag tittar på alla möjliga. Men det är skillnad på vår roll och deras. De är managers. De har pengar att röra sig med. Det har inte vi. Vi är tränare som i regel får jobba med det material vi redan har.

Vill du jobba där? Som manager?
- Ja, det är en dröm. Vem vill inte jobba där? Charlton vore idealet.

Men om någon annan klubb frågar?
- Ett sådant erbjudande hade man varit tvungen att överväga om du förstår vad jag menar.

Vilket är ditt bästa Premier League-minne?
- Vi åkte ju ur högsta ligan när jag kom till Charlton på våren. Men året efter när vi vann Division One var fantastiskt. Det var mäktigt att ta upp Charlton i Premier League igen. Mitt absolut största minne.

Vilket är det bästa målet du gjorde där borta?
- Det var i Division One på annandag jul. Vi mötte våra ärkerivaler Crystal Palace och jag satte 2-1-målet.

Avslutningsvis, kollade du på Tipsextra när du var yngre?
- Nej inte mycket. Jag somnade bara på lördagarna, haha. Det var så dålig fotboll. Fotbollen är avsevärt mycket bättre idag.

Tack för din tid Martin och lycka till!
- Tack själv och ha det bra!

Inga kommentarer: