torsdag 25 juni 2009

Tränarintervju, del 14

Praktikant-Leo är tillbaka från sin censurerade Turkietresa och det första han gjorde efter att ha gömt Tax Free-spriten för sin mamma var att ringa Tony Gustavsson:

Hej Tony! Hur mycket kollar du på Premier League?
- Hyfsat, i mån av tid kan vi säga. Att studera Allsvenskan tar ju upp en hel del tid.

Okej, vilka ligor följer du mest utöver Allsvenskan?
- Det är väl jämt fördelat mellan Premier League och den spanska ligan tycker jag.

Vad är det för skillnad på det två ligorna?
- Förut var den engelska fotbollen inte särskilt teknisk men det har kommit på senare år. Engelska ligan har alltid varit fartfylld men nu när den också är fylld av tekniska spelare blir det förstås en mer teknisk fotboll. Topplagen har skärpt sig vilket gör det hela roligare att kolla på.

Har du något favoritlag i England?
- Inte direkt. Personligen vill jag alltid se passningsskickliga lag och i den profilen passar ju Arsenal bäst in.

Så Arsenal är indirekt ditt favoritlag?
- Nej, de är bara roliga att kolla på. Jag menar nu är också Manchester United och Liverpool oerhört bra med bollen. Det är förstås storlagen jag tittar på mest och då tycker jag att Arsenal spelar den roligaste fotbollen.

Är det rent utav inspirerande att kolla på Arsenal?
- Ja, men det är det alltid när man ser bra lag visa upp sig. Man har ju genom jobbet blivit miljöskadad, man kollar för mycket med det analytiska ögat. Ser man något bra på plats eller tv är det inte konstigt att man tar det till sig. Det kan vara anfallsspelet eller försvarsspelet, det spelar ingen roll.

Men innan du blev miljöskadad, när du var liten, hade du inget favoritlag då?
- Nej, jag har aldrig varit en sån fanatisk supporter som klamrat mig fast vid något lag. Jag har alltid varit en allätare. Jag kollar på all typ av fotboll för att jag tycker om det.

Har du varit i England någon gång och kollat på fotboll?
- Hmmm... Ja, en eller två fighter. Jag kommer inte riktigt ihåg. Det var på arbetsresa med jobbet i alla fall, då såg jag Fulham hemma mot någonting...

Och den andra?
- Haha, jag vet inte vad jag ska säga. Jag kommer inte ihåg.

Tittade du på Tipsextra när det begav sig?
- Ja, absolut! Ett klassiskt program som man satt klistrad framför. Helt otroligt egentligen. Nu med tiden har det ju fått kultstatus, vilket det också förtjänar.

Tack för pratstunden Tony och lycka till!
- Tack själv!

Inga kommentarer: