torsdag 18 juni 2009

Tränarintervju, del 13

Då var det praktikant-Leos tur att ta över bloggen igen. Nu har han pratat med Allsvenskans nestor bland tränarna, HIF:s Bosse Nilsson. Håll till godo!

Hej Bo! Vilka ligor följer du utöver Allsvenskan?
- Framförallt de nordiska men förstås Holland, England och alla de andra stora.

Följer du de nordiska främst ur professionell synpunkt?
- Det kan man säga.

Vad tycker du om Premier League i jämförelse med de andra ligorna?
- Den står sig gott tycker jag. Premier League tillsammans med La Liga känns som de ligor med högst kvalité. Det har vi inte minst sett i Champions League i år. Nu är ju Barcelona allra bäst, det ser man både på spelet och resultaten.

Vilket är det bästa engelska laget tycker du?
- Manchester United är oerhört effektiva men jag tycker att Arsenal är det bästa laget när de spelar sin bästa fotboll. De har bara haft svårt att hålla högsta nivån under en längre period.

Är det så att du hämtar inspiration från Arsenal?
- Ja, man tittar ju på alla lag. Men det händer ibland att jag efterlyser Arsenals passningsspel. Så ofta jag kan egentligen.

Är Arsenal ditt favoritlag?
- Nej, jag håller inte på något lag längre.

Vad höll du på förut?
- Jag började sympatisera med Manchester United efter flygolyckan. De höll jag på väldigt länge, men sen blev de riktigt bra igen och då vore det inte sportsligt att heja på dem. Sen blir man ju förtrollad av vissa lag. När Liverpool var som bäst var de oerhört underhållande att kolla på.

Har du varit på plats någon gång?
- Ja, hur många gånger som helst.

Vilken är den häftigaste arena du har varit på?
- Old Trafford är fantastisk måste jag säga.

Vad tycker du om stämningen på de engelska läktarna?
- Stämningen i England är helt otrolig och har nästan alltid varit så. Det var en period då det var riktigt tråkigt med mycket slagsmål. Det var bara jobbigt. Men i och med de nya lagstiftningarna har det blivit en fantastisk atmosfär där igen. Ljudnivån har alltid varit hög, så fort någon får bollen i straffområdet är det högsta ljudnivå på. Där har vi något som den svenska fotbollen borde vara avundsjuk på.

Vad tycker du om gamla klassiska Tipsextra?
- Det var underbart när det kom. Att kunna se lite fotboll varje vecka i tv var något nytt. Förstås var det oerhört positivt. Programmen har ju dock utvecklats i takt med fotbollen.

Vad är skillnaden idag på fotbollen?
- Sen de öppnade gränsen för både spelare och framförallt tränare har det kommit in influenser främst från central- och sydeuropa. Det är det ena, det andra är att nu kan man spela fotboll året om i England med de nya bra planerna. Det kunde man inte förr! Då var det bara gammaldags långbollar som gällde.

Har du någon favoritspelare genom tiderna?
- Nej, det kan jag inte påstå. Men den första som jag verkligen läste om i Rekordmagasinet var Sir Stanley Matthews. Han är den första spelaren som jag kommer ihåg.

Slutligen, tror du att Henke skulle klara sig i Premier League återigen?
- Ja det skulle han.

Inga kommentarer: