söndag 26 april 2009

Händelserikt, sa Bull

Manchester Utd - Tottenham var en sån där match man kommer att prata om i flera år framöver, och det har varit några sådana nu på sistone. Chelsea-Liverpool i Champions League, Man Utd-Liverpool i ligan, Liverpool-Arsenal i ligan... och så gårdagens monsterurladdning av den röda maskinen då alltså.

Tre saker ska man ha klart för sig:

1. Det skulle inte ha blivit straff. Howard Webb missbedömde situationen, och kände nog på sig att han var ute och cyklade direkt efter att han blåst för straff. Heurelho Gomes var på bollen först.

2. Rooneys andra mål borde inte ha godkänts av den enkla anledningen att bollen inte kan ha varit inne. Den bästa reprisen visade att basen på bollen var inne med ca: 3-4 centimeter. Eftersom hela bollen ska vara inne måste basen på bollen vara inne med sisådär 10 centimeter till. Det kan alltså omöjligt ha varit mål, och framför allt kan domaren omöjligt ha "sett" att bollen var inne. Jag tror att Webb och hans assisterande följde med i euforin, masspsykosen, den våg av adrenalin som bara sköljde över hela Old Trafford i andra halvlek.

3. Oavsett de felaktiga domsluten - Man Utd hade vunnit ändå. Det finns inget lag i hela världen som stoppar dem när de släpper på tyglarna och går för absolut full gas, som de gjorde igår.

Annat från gårdagen:

* Jag vet inte om ni hörde mig försöka förklara Frank Lampards West Ham-koppling i sändningen igår, men den blev mer än lovligt rörig. Jens och Lasse hade väldigt kul åt det. Så här är det: Frank Lampards pappa (Frank Sr) gjorde 551 matcher för West Ham. Frank Lampards moster är gift med Harry Redknapp som gjorde 149 matcher för West Ham som spelare och hela sju säsonger som manager 1994-2001. Familjebanden knöt lille Frank till klubben stenhårt, med andra ord. Frankie Boy själv hann med 148 matcher för West Ham innan han lämnade för Chelsea 2001. Sen dess har han sagt en del nedsättande saker om sin gamla klubb, och det var därför publiken buade varje gång Lampard hade bollen igår. Så där, nu var det utrett.

* Birmingham förlorade hemma mot Preston med 2-1 igår kväll, och det innebär att det blir ett oerhört spännande avgörande i The Championship nästa helg. Birmingham har 80 poäng, Sheffield Utd har 79. En av dem ska få den andra direktplatsen upp till Premier League (Wolves är ju redan klara). Matcherna i den sista omgången ser ut så här:

Reading(4:a) - Birmingham(2:a)
C.Palace(14:e) - Sheff Utd (3:a)

Det kan bli riktigt spännande det där! Jag tror att ni vet vilka jag hoppas mest på.

* Liverpool, Chelsea och Fulham vann ganska så väntat. West Bromwich tog en något mer oväntad seger mot Sunderland, men de har banne mig inte gett upp än. En eloge till Tony Mowbrays mannar, inte minst Jonas Olsson som gjorde sitt andra ligamål för säsongen.

* Den största skrällen var att Man City slog Everton med 2-1 på Goodison Park. Everton är hemmastarka, Man City bedrövliga på bortaplan. Det skulle bara kunna bli en etta på tipset, men det gick PRECIS tvärtom.

* 7-4 till mig i den sista PL-utmaningen. Jag vann fem av sju utmaningar till slut. En oavgjord och en förlust blev det också. Ett facit jag är ganska så nöjd med!

10 kommentarer:

papphammar sa...

Reading kan gå förbi båda lagen om de vinner mot Norwich på måndag och mot Birmingham nästa helg samtidigt som Sheffield kryssar mot Palace...

Samadhi sa...

Vore intressant om du kunde kommentera den diskussion Erik Niva fått igång på sin blogg angående hur storklubbarna systematiskt gynnas av domslut gentemot de mindre klubbarna, eller spar vi det till nästa Euro Talk du medverkar i?

Jonas Dahlquist sa...

Gunnar: Det kommer inte att hända!

Samadhi: Erik håller på Tottenham, så det är klart att han reagerar. Jag håller med honom till stor del, storklubbarna får oftare fördelar.

Inget EuroTalk för mig imorrn, för då ska jag ta hand om sonen. Inget EuroTalk nästa vecka heller, för den delen - då ska jag och foto-Jocke nämligen till Budapest på semester!

Oscar D Olofsson sa...

"Oavsett de felaktiga domsluten - Man Utd hade vunnit ändå. Det finns inget lag i hela världen som stoppar dem när de släpper på tyglarna och går för absolut full gas, som de gjorde igår."

Saken är väl den att United inte hade släppt på tyglarna innan straffen.

Unknown sa...

Men Jonas, du glömde:

4. Palacios skulle bara ha spelat en kort stund i första halvlek och United skulle varit en man mer vid ställningen 0-0. Sedan kan vi gissa hur många mål Tottenham hade gjort på OT med en man kort. Att INGEN diskuterar den situationen är för mig helt jäkla sannslöst.

bLyGE_kEntA sa...

Erik är ofta vettig, men jävligt bitter för tillfället. Han vägrar godkänna kommentarer som tar upp Palacios utvisning, men han är ju supporter så who can blame him?

Jag tyckte bollen var inne, det tyckte Niva också. Däremot var straffen tveksam, jag var på plats och såg matchen, då tyckte ajg det såg ut som en solklar straff, men efter att ha sett massvis med repriser så tycker jag den är mycket tveksam.

Jonas Dahlquist sa...

Jodå, Palacios skulle ha haft ett kort för den där monstertacklingen mot C.Ronaldo. Minst gult, kanske rött.

Bollen är inte inne, säger jag ju!

Visst var det straffen som triggade igång den röda lavinen, men den hade nog kommit förr eller senare ändå.

Unknown sa...

Nog ser bollen ut att vara inne:
http://img90.imageshack.us/img90/9961/mal.gif

Nickelit sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nickelit sa...

Bäste herr Dahlquist, som signaturen Patrik skriver var bollen klart över linjen och vad det gäller Palacios galna tackling så finns situationen att skåda här:
http://img402.imageshack.us/img402/9347/palacios.gifEn satsning av sådant slag måste väl beivras med ett rött kort? Båda benen i knähöjd med sträckt sula på båda fötterna. Är rött kort i min bok åtminstone.