tisdag 17 mars 2009

Skumma förlikningar

Igår blev det klart att West Ham kommit överens om en förlikning i det segdragna målet som gällde Carlos Tevez betydelse för att Sheffield United åkte ur 2006-07. West Ham ska betala motsvarande 160 miljoner kronor till The Blades, som en ursäkt/plåster på såren. Jag tycker ett par saker om detta:

* Om Sheffield United hade låtit bli att förlora hemma mot Wigan i den sista omgången så hade de hängt kvar. Bättre att fixa saker och ting på egen hand än att skylla på att andra lag fuskar.
* Okej för att West Ham är skyldiga till att ha haft en spelare i laget som inte hade kontrakt med klubben, utan ägdes av någon sorts agentur hela säsongen (det är det bråket handlar om). De som borde straffas hårdast är givetvis agenturen, med fifflarnas fifflare Kia Joorabchian vid rodret. Han borde aldrig få vara inblandad i någonting som har med den engelska ligan att göra igen.

Jag tror inte att det här var det sista exemplet vi har sett med skumma kontrakt och ägarförhållanden i Premier League, och det viktigaste med målet "Sheff Utd vs Tevez" är att det blev tydligt att West Ham gjort fel. Det kanske avskräcker några övriga klubbar som är öppna för "kreativa lösningar" i framtiden.

3 kommentarer:

Swedish Blade sa...

Jo, håller med i det du skriver... Det känns dock som om det är en rejäl "skräll" att en liten klubb kan få rätt mot en av de större elefanterna... och särskilt när det gått nästan två år sedan det hände.... Ja ja, jag tackar inte nej till alla de här miljonerna! De är ett mycket välkommet tillskott för ett lag som jagar Premier League status!

Antar att det blivit några besök på Bramall Lane Jonas eller...?

UTB!

Jonas Dahlquist sa...

Jag har varit på Bramall Lane två gånger. En gång när vi åkte förbi Sheffield på jobb och jag tvingade foto-Jocke att köra till arenan för att jag ville se den.

Den andra gången var jag där 2006 och intervjuade Phil Jagielka och Neil Warnock inför premiärmatchen mot Liverpool (tror jag att det var). Då gjorde vi även en grej med Kevin McCabe på hans kontor inne på Bramall Lane.

Har dock aldrig varit på match där - jag ska ordna det inom kort.

Swedish Blade sa...

Det tycker jag absolut du ska göra! =)

(Mycket bra blogg förresten, intressanta inlägg och vinklingar!)