söndag 8 mars 2009

Dagens klubb - varje dag!

Egentligen är det konstigt att jag inte har lagt upp den här presentationen tidigare, men jag har väl försökt att stå emot min egen vilja i något sorts försök att verka "neutral". Nu är det ju som så att inga människor kan vara neutrala, hur de än försöker, så jag ger upp och presenterar härmed Sheffield United som Dagens Klubb.

The Blades ligger just nu på kvalplats för att nå Premier League till nästa säsong, tränaren heter Kevin Blackwell och min favoritspelare i truppen är den trogne mittbacken Chris Morgan. Han kan egentligen inte spela fotboll, men det bryr han sig inte om. Chris Morgan är en humla - en riktigt klassisk, härlig engelsk mittbackshumla!!

* När John Denver skrev den oerhört vackra balladen "Annies Song" tänkte han nog inte att den skulle användas av några tusen salongsberusade stålverksarbetare som uppladdningsmelodi inför fotbollsmatcher mot (till exempel) Burnley. Texten är en smula förändrad för att passa ändamålet, och i mina ögon så är "Greasy Chip Butty" den bästa läktarsången i England. John Denver hette för övrigt egentligen Henry John Deutschendorf, men av någon bisarr anledning ville skivbolaget att han skulle skaffa sig ett klatschigare artistnamn.
* I januari 2006 klev Sheffield United på globaliseringståget och köpte en hel klubb i Kina, nämligen Chengdu Five Bulls. De såg till att byta namn på dem till Chengdu Blades, och redan den andra säsongen under Sheffieldstyre gick Chengdu Blades upp i den kinesiska högstadivisionen för första gången. De kom på 13:e plats av 16 lag säsongen 2008.
* Hemmaarenan Bramall Lane har använts för fotbollsevenemang sedan 1862, vilket gör den till världens äldsta idrottsarena som fortfarande används. De första lagen som spelade på Bramall Lane var Sheffield FC och Hallam FC, matchen gick av stapeln (seglingsmetafor) den 29:e december 1862, och det blev 0-0.
* Jag vet inte hur Maltas turistbyrå tänkte, men de satsade en jäkla massa pengar på att bli huvudsponsor åt Sheffield Utd inför den här säsongen. På tröjorna står det följdaktligen "visitmalta.com". Maltas bäste fotbollsspelare heter Michael Mifsud och spelar i Barnsley, där han är på lån från Coventry.
* En som spelar i Sheffield United är kinesen Sun Jihai, mest känd för sin tid i Manchester City. Han spelade även i Dalian Wanda när Jens Fjellström var där, och han känner jag. Tänk vad världen är liten!
* Det första Premier League-målet någonsin gjordes av Brian Deane, för Sheffield Utd mot Manchester Utd den 15:e augusti 1992. Deane gjorde ett mål till i den matchen, och Sheffield Utd slog (helt programenligt) Man Utd med 2-1.

Från och med nu vill jag att alla som läser den här bloggen adopterar Sheffield Utd som sitt "andralag" i England. Mitt andralag är Port Vale.

5 kommentarer:

Mendonca sa...

Sheffield som andralag? Det kan du glömma Jonas ;-)

Annars lär Leyton Orient vara det lag som de flesta har som andralag, alla gillar The O's.

Mitt eget lag är i fritt fall, och tränaren fick sparken efter förnedrande 2-5 mot Blades.

GildePalema sa...

Du har rätt angående Chris Morgan!!!En fotbollspelare med stort hjärta,en slaktare,noll teknik,men han älskar spelet...en klassisk engelsk råskinn som mittback.Tittade på Sheffield-Birmingham förra söndagen,han delade ut många slakttacklingar,många Tommy Sthål rensningar på läktaren mm.Chris är en spelare som passar i championship,men är för dålig för premier leauge!!Jämnför han lite med gamle Norwichförsvararen Malky Mackay som har fört upp Norwich/WestHam/Watford till PL,men alldrig lyckats i PL.Otroligt viktig spelare på fasta situationer,en pådrivare,slaktare för sitt lag precis som Chris Morgan.Tycker dessutom att du har intressanta inlägg på bloggen hela tiden,har min Sheffild United-polare att tacka det för......

Jonas Dahlquist sa...

Haha, Malky Mackay minns jag! Han hade det lite jobbigt i Premier League, precis som Chris Morgan har haft.

Sheffield Utd-polare? Vadå? Finns det fler än jag som håller på dem i Sverige?

GildePalema sa...

Jodå,det finns det.Han har nog hållit på dem i 20 år,lika länge som jag hållit på det näst fulaste klubbmärke till lag(Norwich City)....hahaha

ÖISKim sa...

Hur många gånger har du sett highlightsen för Arsenal och Sheffield Utd i årets Carling Cup efter du kom hem från din resa? ;)

Vela är en riktig lobbmästare efter det målet mot Sheffield men även det som Wigan i samma turnering och dagens mot Burnely.

/ARSENALKim