fredag 9 januari 2009

Snedfördelning

Andy Johnson kostade 10.500.000 pund när han gick från Everton till Fulham.
Dave Kitson kostade Stoke 5.500.000 pund att lösa från Reading.
Curtis Davies gick på inte mindre än 8.000.000 pund när han bytte West Bromwich mot Aston Villa.

Listan skulle kunna göras oändligt lång, och jag tror att ni förstår vart jag vill komma. Mediokra spelare som kostar en jävla massa pengar.

Om jag var manager och hade 20 miljoner pund att handla för så hade jag inte köpt en endaste brittisk spelare. För samma stålar som du får en Stewart Downing får du 35 skandinaviska spelare (om de inte kommer från MFF) eller två högklassiska spanjorer/italienare/fransmän. Ändå har ett ambitiöst lag som Tottenham alla sina sikten inställda just på denne Downing. Inget fel med Downing - han är en normalbra Premier League-spelare på vippen till landslaget - men hans prislapp får ändå symbolisera en av fotbollsvärldens allra märkligaste företeelser - engelsmännens hysteriska övertro på sina egna spelares värde. Downing är ju LÅNGT ifrån ensam.

Först kostade jag Chelsea 10 miljoner pund att köpa från Charlton, sen betalade Newcastle 6,5 miljoner pund för mig när jag inte platsade i Chelsea, och sen fick Newcastle 7 miljoner pund för mig när West Ham öppnade plånboken. Alla mina arbetsgivare (nuvarande och gamla) tycker säkert att det var jättevälinvesterade pengar.

Det är förresten inte bara det att man får mer valuta för pengarna om man låter bli att köpa engelskt - man slipper dessutom hämta sina nyförvärv i häktet varje jul.

Åh, en liten sak om något helt annat också: Kleerup verkar vara en sån där människa som borde hålla käften lite oftare. Fast plattan är bra.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det där insåg ju Wenger för länge sen. Ja det om engelska spelare alltså. Fast säkert det om Kleerup oxå.

Wenger och Dahlqvist for president.

Anonym sa...

Kleerup verkar vara en människa som jag inte har så mycket gemensamt med. Rent mjöl i påsen? Tror inte det...

gooner sa...

Inte rent mjöl men väl ren kola i påsen.

Jonas sa...

Jag håller med om allt du säger, med den enda korrigeringen att om man köper svensk mittback med blont hårsvall så kanske du får rekvirera ut honom från arresten efter att han urinerat i hotellets blomster på julfesten.
Men det är ju en annan historia.

Jonas Dahlquist sa...

Oskyldigt dömd, förstås!!!