fredag 30 januari 2009

Ålder före skönhet

Nu läser ni noga, för den här statistiken har jag tagit fram själv och det har tagit HUR många timmar som helst.

Jag ville se om Arsenal har den yngsta startelvan i Premier League (som det alltid sägs) eller om det skulle kunna vara något annat lag. Därför har jag tagit snittåldern på alla lags startelvor i samtliga deras matcher under säsongen och fått fram ett snitt. Så här blev resultatet:

Manchester City 24,14
Arsenal 24,15
Middlesbrough 24,36
Tottenham 24,43
West Bromwich 24,80
Sunderland 26,27
Everton 26,27
Newcastle 26,35
West Ham 26,40
Wigan 26,40
Liverpool 26,68
Aston Villa 26,90
Manchester Utd 26,97
Bolton 27,18
Chelsea 27,33
Hull 27,35
Blackburn 27,51
Portsmouth 28,08
Stoke 28,59
Fulham 28,68

Lite oväntat tar alltså Man City hem titeln, före favoriterna Arsenal. Tottenham kom (som väntat) med i toppstriden, liksom Middlesbrough. Att Fulham och Stoke kom i botten på listan känns mycket väntat, och Portsmouth har kört med pensionärer sen Tony Adams blev ansvarig. Lite skoj att West Ham och Wigan fick EXAKT samma snitt, liksom Sunderland och Everton.

Med tanke på hur lång tid det tog att räkna ut allt detta tycker jag att ni nu går upp till början av inlägget igen, och läser om det. Det är jag värd. Ses i TV-rutan imorrn. Godnatt.

6 kommentarer:

Christian sa...

Pga. den sista meningen har jag nu fastnat i en spiral.

Jonas Dahlquist sa...

Exakt.

gameover sa...

Lite förvånad över att United har sånt högt snitt, beror visserligen jävligt mycket på att VDS och sedan Neville och Giggs spelat så mycket. Ifjol hade vi lägre än Arsenal många matcher då inte Neville och gänget lirade så mycket. I 4-4 matchen på Emirates hade Tottenham en lägre snittålder än Arsenal.Jag älskar att räkna ut såna saker.

Anderson8 sa...

Härligt jobbat Jonas! Alltid kul med den här typen av statistik.

@gameover

Ja det är klart att det beror på VDS, Neville, Scholes, Giggs mfl. att snittet på Uniteds lag är något högt. Majoriteten av Uniteds spelare är dock mkt unga och SAF har kanske skapat sig PLs absolut bästa kombination av ungtuppar och dinosaurier.

Jonas Dahlquist sa...

Från min uträkning vill jag minnas att Man Utd hade det största spannet mellan sin yngsta och äldsta startelva av alla lag. Det kan skilja över fyra år i snitt! De andra håller sig inom två år, ungefär.

Anonym sa...

Kan man tro att Milan ståtar med fotbollsvärlden högsta snittålder? Kanske ingen vågad gissning.