onsdag 6 augusti 2008

Storbritanniens landslag

Den stora snackisen i England, förutom alla övergångar, är huruvida Storbritannien ska ställa upp med ett gemensamt fotbollslag i OS 2012 eller ej. Detta gör ju att man börjar fundera lite över hur ett sådant skulle kunna se ut. Eftersom det är fyra år till 2012 så blir det svårt att börja chansa på hur laget kommer se ut då, men om de skulle ställa ett gemensamt landslag på benen idag tror jag på något sånt här, ungefär.

Craig Gordon (Sunderland/Skottland)
-----
Micah Richards (Man City/England)
Rio Ferdinand (Man Utd/England)
John Terry (Chelsea/England)
Ashley Cole (Chelsea/England)
-----
Owen Hargreaves (Man Utd/England)
-----
Joe Cole (Chelsea/England)
Steven Gerrard (Liverpool/England)
Frank Lampard (Chelsea/England)
-----
Wayne Rooney (Man Utd/England)
Peter Crouch (Portsmouth/England)

Det blir alltså nästan bara engelsmän ändå. På målvaktsposten konkurrerar eventuellt Ben Foster. Gareth Bale skulle kunna vara intressant som vänsterback, men han är inte bättre än Cole än. Mittfältet blir helengelskt hur man än vrider och vänder på det, jag ser inte att någon från Nordirland, Skottland eller Wales kan hota.

Först tog jag ju med ett par irländare i beräkningen innan ni, mycket vänligt, påpekade att Irland nog inte vill räknas till Storbritannien... så går det när man publicerar lite för fort och slarvigt utan att tänka.

16 kommentarer:

Scrambo8 sa...

Glöm inte Ramsey!

Han petar Lampard om ett par år.

Martin Karlsson sa...

Gareth Bale ja, vad händer med honom egentligen?

När jag var i england för ett par veckor sedan spekulerades det i att hans kropp inte håller för PL-spel och att han kanske gjort sitt på den stora scenen. Vore tragiskt om vi inte får se mer av honom.


Annars ser laget bra ut även om jag hellre skulle se en renodlad kantspelare som Betnley eller ett riktigt kvicksilver (Wright-Phillips eller Lennon om han lär sig spela fotboll) på högerkanten.

Christian sa...

Irland (republiken) ställer väl upp med eget lag sen ett tag tillbaka?

Gustav Lundblad sa...

Varför skulle Irland, självständigt sedan 1922, vara med? Lite pinsamt av dig, måste jag säga. Annars gillar jag din blogg som fan!

ibagaza sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ibagaza sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Martin Karlsson sa...

Det framgår ganska tydligt att det här laget har kortare bäst före-datum än 2012.

"... om de skulle ställa ett gemensamt landslag på benen IDAG tror jag på något sånt här, ungefär."

Jonas Dahlquist sa...

Aj då - här slarvades det. Irland ska givetvis inte inkluderas, däremot Nordirland. Klassiskt tankefel. Jag böjer huvudet och ber om ursäkt. Jag blev kanske för upphetsad vid tanken på att kunna få ta med ett par irländare också. Ändrar i inlägget.

Nickelit sa...

När blev Peter Crouch irländare? Har alltid trott att han var engelsman ;)

Henrik sa...

OS är väl ett U-23 mästerskap där man får ha med 3 st överåriga. Och
i din startelva är väl alla över 23 om 4 år?

Gustav Lundblad sa...

Jag tycker att Ryan Giggs ska vara med ;)

Jonas Dahlquist sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jonas Dahlquist sa...

Crouch har nog aldrig varit irländare - jag tog bort Robbie Keane från den positionen eftersom han är irländare, råkade ju ta med två-tre irländare från början - sen missade jag att ändra nationaliteten när jag kletade ner Crouch's namn.

Vad otroligt förvirrat det här blev.

Jonte sa...

Fast vad garanterar att Irland är självständigt 2012???

Björn sa...

Man får bara ha med tre spelare som är över 23 år i OS också.

Jonas Dahlquist sa...

Jo, men det var inte tanken här. Jag tänkte mig bara ett "storbritannien"-lag, men visst - det blir ju absolut mer intressant om vi tar hänsyn till reglerna också. Det blir ett inlägg om det snart!