onsdag 11 juni 2008

Mästarnas trupp. De regerande mästarna, alltså.

Jag tror inte att jag har fattat hur Grekland lyckades vinna EM 2004 än. De var ju inte ens ett av de tio bästa lagen i turneringen, ändå stod de där med bucklan i nävarna efter finalen. Det kommer de inte att göra i år.

Av alla gudar i den grekiska mytologin är tydligen Otto Rehhagel den största och viktigaste. Han har gett följande 23 chansen att spela EM:

Målvakter: Antonis Nikopolidis (Olympiakos), Costas Chalkias (Aris), Alexandros Tzorvas (OFI)

Försvarare: Socratis Papastathopoulos (AEK), Paraskevas Antzas (Olympiakos), Giourkas Seitaridis (Atletico Madrid), Vassilis Torossidis (Olympiakos), Sotiris Kyrgiakos (Eintracht Frankfurt), Christos Patsatzoglou (Olympiakos), Traianos Dellas (AEK)

Mittfältare: Costas Katsouranis (Benfica), Angelos Basinas (Real Mallorca), Giorgos Karagounis (Panathinaikos), Stelios Giannakopoulos (Bolton), Alexandros Tziolis (Panathinaikos), Ioannis Amanatidis (Eintracht Frankfurt)

Anfallare: Georgios Samaras (Celtic), Dimitris Salpigidis (Panathinaikos), Angelos Charisteas (FC Nürnberg), Fanis Gekas (Bayer Leverkusen), Nikos Lymberopoulos (AEK)

Håll ett öga på de här tre:


Antonis Nikopolidis - det är något visst med spelare som är HELT gråhåriga. Det ser ädelt ut, på något sätt, och jag gillade alltid Fabrizio Ravanelli. Nikopolidis ser i och för sig ut mer som George Clooney. Han stod i Panathinaikos i 15 år innan han gjorde den mer eller mindre omöjliga flytten till Olympiakos. Det är inte så populärt bland Panathinaikosfansen.

Angelos Charisteas - han skulle ersätta Zlatan i Ajax när Zlatan gick till Juventus, men det gick inget vidare. Charisteas är inte samma typ av spelare, precis. Men vad gör det? Om någon säger till Charisteas att han inte är någon Zlatan så kan Charisteas bara säga: "Hörru, jag har avgjort en EM-final". Respect.

Giourkas Seitaridis - en av Europas bästa högerbackar! Hade jag varit 10 år gammal idag så hade jag satsat all min energi på att bli ytterback. Det finns ju nästan inga alls! Mittfältare och anfallare kryllar det av, men ytterbackar finns banne mig ingenstans.

Upprepar Grekland bedriften från -04? Nej, de ryker i gruppspelet.

Inga kommentarer: