söndag 8 juni 2008

Mina mästare

Jag ligger lite efter med presentationen av EM-trupper på grund av den där sista minuten-resan jag och familjen tog till Sicilien. Nu får jag betala för det - jag har nu varit uppe sen 07.30 (på en söndag) och pluggat spelare. Allt för att ni ska få veta vad ni ska tycka. Den tyska truppen är näst på tur att nagelfaras. Bitte.

En gång i tiden var en tysk trupp till ett stort mästerskap detsamma som 23 riktiga svin. Numera har de en mer ödmjuk, och ibland till och med trevlig, approach. De här 23 mystyskarna är med i EM:

Målvakter: Jens Lehmann (Arsenal), Robert Enke (Hannover 96), Rene Adler (Bayer Leverkusen)

Försvarare: Christoph Metzelder (Real Madrid), Per Mertesacker (Werder Bremen), Philipp Lahm (Bayern München), Arne Friedrich (Hertha BSC), Marcell Jansen (Bayern München), Clemens Fritz (Werder Bremen), Heiko Westermann (Schalke 04)

Mittfältare: Michael Ballack (Chelsea), Thomas Hitzlsperger (VfB Stuttgart), Simon Rolfes (Bayer Leverkusen), Torsten Frings (Werder Bremen), Bastian Schweinsteiger (Bayern München), Piotr Trochowski (Hamburger SV), Tim Borowski (Werder Bremen), David Odonkor (Real Betis)

Anfallare: Miroslav Klose (Bayern München), Lukas Podolski (Bayern München), Mario Gomez (VfB Stuttgart), Kevin Kuranyi (Schalke 04), Oliver Neuville (Borussia Mönchengladbach)

Kolla in de här tre gubbarna lite mer än de andra:


Michael Ballack - tänk vad livet kan ta olika vägar. Jag är född tio dagar före Michael Ballack, nu är han lagkapten för det tyska landslaget och jag sitter i mina kallingar och skriver blogginlägg på en gammal dator. Andra som är födda i september 1976 är Ronaldo, Andriy Shevchenko och Francesco Totti. Where did it all go wrong?

Mario Gomez - den här rackarn kommer att bli en RIKTIGT bra anfallare inom ett par år. Alltså Man Utd/Barcelona/Milan-bra. Gomez har spansk pappa och tysk mamma, och en gång i tiden spelade han i SSV Ulm 1846. Jag gillar när klubbar har med ett årtal i klubbnamnet. Utom typ HV71.

Philipp Lahm - är lika bra som högerback som han är som vänsterback. Lite som en tysk Zambrotta, fast yngre, med andra ord. Kommer ni ihåg VM 2006 kommer ni också ihåg Lahms mål mot Costa Rica som var förbannat snyggt. Kommer ni inte ihåg det kan ni kolla här.

Hur går det för Tyskland i EM? Guld, säger jag!

Inga kommentarer: