måndag 9 juni 2008

Le jour de gloire est arrivé

Det ovanstående är en strof från marseljäsen. Den fick jag lära mig i klass 7A på Ahlströmska Skolan. Jag läste franska i tre år och det enda jag fortfarande kan säga på franska är texten från marseljäsen. Fritt översatt betyder det "Ärans dag är här". Jag tror inte att det blir någon ärans dag för Frankrike i EM.

Raymond Domenech måste ha ett härligt jobb - alla spelare han ska kolla på lirar i typ Inter, Barcelona, Man Utd och Lyon och sånt där. Det måste vara roligare än att åka och leta spelare i Cluj, Basel, Elfsborg och Birmingham. De här 23 hittade Domenech:

Målvakter: Grégory Coupet (Olympique Lyonnais), Sébastien Frey (ACF Fiorentina), Steve Mandanda (Olympique de Marseille)

Backar: Willy Sagnol (FC Bayern München), Lilian Thuram (FC Barcelona), William Gallas (Arsenal FC), Eric Abidal (FC Barcelona), Patrice Evra (FC Manchester United), Jean-Alain Boumsong (Olympique Lyonnais), François Clerc (Olympique Lyonnais), Sébastien Squillaci (Olympique Lyonnais)

Mittfältare: Patrick Vieira (FC Internazionale Milano), Claude Makelele (Chelsea FC), Jérémy Toulalan (Olympique Lyonnais), Lassana Diarra (Portsmouth FC), Franck Ribéry (FC Bayern München), Florent Malouda (Chelsea FC), Samir Nasri (Olympique de Marseille)

Anfallare: Sidney Govou (Olympique Lyonnais), Nicolas Anelka (Chelsea FC), Thierry Henry (FC Barcelona), Karim Benzema (Olympique Lyonnais), Bafétimbi Gomis (AS Saint-Etienne)

Man kan ju notera att killar som David Trezeguet, Mathieu Flamini, Djibril Cissé och Philippe Mexes inte platsar... det kallas bra konkurrens. De här tre är profiler:


Lilian Thuram - har man gjort 140 landskamper (flest av alla) för Frankrike så har man vissa kvalitéer. Efter hans två mål i semifinalen i hemma-VM 1998 sas det att Thuram skulle ha blivit fransk president om det hade varit val den dagen. Thuram är politiskt engagerad och en stark Sarkozymotståndare. Vi har ingen svensk motsvarighet till Thuram, precis...

Samir Nasri - yngst i truppen med sina 20 år. Nasri lär bli klar för Arsenal inom kort, och jag har visserligen bara sett honom på TV två gånger men jag tycker ändå att det är en bra värvning. Hoppas att han får lite speltid bara, det är som sagt en galen konkurrens i truppen. Precis som Zinedine Zidane har Nasri algeriskt påbrå, men inga jämförelser för övrigt, tack. Zidane är för alltid en kung på den här bloggen.

Gregory Coupet - eftersom Coupet har stått i Lyon sen 90-talet så har han SJU raka franska ligamästerskap. Nu har han sagt att han har stått sin sista match för klubben, och han vill givetvis avsluta landslagskarriären med ett bra EM. Egentligen är det sjukt att han bara har 31 landskamper, men av någon anledning fick alltid Barthez gå före. Det känns fel.

Jag tippar att Frankrike åker ur i gruppspelet.

3 kommentarer:

Dennis sa...

"Thuram är politiskt engagerad och en stark Sarkozymotståndare. Vi har ingen svensk motsvarighet till Thuram, precis..."

Skulle väl vara Rydström då. Men han spelar ju inte i landslaget, om det var det som avsågs.

För övrigt tycker jag nog att det är lite halvtunt bakåt i det franska laget. Är det någon anfallare som skräms av Thuram numera? Och hur Anelka hittade in i truppen förstår jag inte. Han måste gått fel, och så hade ingen hjärta att skicka hem honom.

ELF sa...

Du glömde "Mitt tips för Frankrike är...."

Jonas Dahlquist sa...

...att de åker ur i gruppspelet. Jag lägger till det i inlägget! Tackar, Elf!