måndag 12 maj 2008

Då laddar vi inför EM!

Mindre än en månad kvar till EM och varje blogg med självaktning ska förstås gå igenom EM-trupper och så. Därför sätter jag igång direkt och börjar med Kroatien:
Förbundskapten: Slaven Bilic

Målvakter: Stipe Pletikosa, Spartak Moskva, Vedran Runje, Lens, Mario Galinovic, Panathinaikos.

Backar: Vedran Corluka, Manchester City, Dario Simic, Milan, Robert Kovac, Dortmund, Josip Simunic, Hertha Berlin, Dario Knezevic, Livorno, Hrvoje Vejic, Tom Tomsk.

Mittfältare: Danijel Pranjic, Heerenveen, Darijo Srna, Sjachtar Donetsk, Niko Kovac, Salzburg, Luka Modric, Dinamo Zagreb/Tottenham, Niko Kranjcar, Portsmouth, Jerko Leko, Monaco, Ivan Rakitic, Schalke, Ognjen Vukojevic, Dinamo Zagreb, Nikola Pokrivac, Monaco.

Anfallare: Mladen Petric, Dortmund, Ivica Olic, Hamburg, Ivan Klasnic, Werder Bremen, Igor Budan, Parma, Nikola Kalinic, Hajduk Split.

Eftersom jag inte orkar gå igenom truppen spelare för spelare så koncentrerar jag mig på TRE gubbar i varje trupp som jag tror kan sticka ut lite.
1. Luka Modric - kommer att spela i Tottenham nästa säsong, och där lär han få en hel del press på sig eftersom han kostade runt 200 miljoner kronor att lösa från Dinamo Zagreb. Modric är 22 år gammal och har verkligen framtiden för sig, det var många stora klubbar som ville ha hans namnteckning. Modric är helst central mittfältare men kan även spela till vänster om det krävs.

2. Mladen Petric - anfallare som lirar i Borussia Dortmund. När jag spelar managerspel på nätet brukar jag värva Mladen Petric. Om ni kommer ihåg matchen mellan Kroatien och England på Wembley så kommer ni också ihåg att Kroatien gjorde 3-2 i slutet och det var Petric som gjorde 3-2-målet. Han har gjort nio mål på 23 landskamper, och det är väl ett hyfsat facit - men sex av dessa mål är mot Andorra, så lite Mats Magnusson-varning är det allt.

3. Slaven Bilic - förbundskaptenen Bilic lyckas med konststycket att se otroligt cool ut samtidigt som han ser ut som Frankensteins monster. Dessutom har han den goda smaken att ha gamle storspelaren Robert Prosinecki som en av sina hjälptränare. Slaven Bilic var för övrigt mannen som filmade bort Laurent Blanc från VM-finalen 1998.

Mitt tips för hur långt Kroatien går i EM: Semifinal.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mats Magnusson-varning. Jo jag tackar. En lirare...

gooner sa...

Det e synd och skam att inte Eduardo e med. Han har ju gjort typ 70 mål på 4 matcher med landslaget.

Daniel sa...

Vilka managerspel lirar du?

Jonas Dahlquist sa...

Jag lirar www.soccermanager.com. Inte dyngavancerat och med lagom uppdateringstakt för mig.