måndag 7 april 2008

Hybris och tvångstankar

Tittade på Hammarbys svängmatch mot Sundsvall på TV och det var ju vansinnigt underhållande, men jag känner mig inte kolugn inför EM med tanke på att Rami Shaaban verkar ha tagit över Erland Hellströms målvaktsspel sen han skrev på för Bajen...

Hammarby vann rättvist, men en sak från den andra halvleken gav en fadd eftersmak - nämligen Erkan Zengins patetiska beteende när han skulle bli utbytt. Han stod och protesterade och pekade på sig själv med samma förvånade blick som Jan Tauer skulle ha om han någon gång lyckades med en passning. Zengin gjorde dessutom sin klagomålsprocedur oändligt lång för att visa hur OTROLIGT fel Tony Gustavsson hade som skulle byta ut den store mästaren, fotbollsplanens Picasso. Så tyckte Zengin själv i alla fall. Gustavsson måste givetvis nu bötfälla Zengin och dessutom peta honom till nästa match för att stävja sånt trams och för att visa att det är han som bestämmer vem som spelar och inte. Jag har sällan sett ett så tydligt fall av fotbollshybris som i Erkan Zengins fall ikväll.

Nu till lite riktiga fotbollsspelare: David Bentley har gått ut i media och avslöjat sina tvångstankar! Eftersom jag gillar Bentley så tänker jag inte vara sämre. Här har ni mina tre konstigaste tvångstankar (enligt mig själv).

* Jag säger alltid en annan tunnelbanestation än den jag ska till när jag lämnar fram remsan till spärrvakten - jag väljer dock alltid en station i samma zon, men jag säger alltså inte den jag ska till. Vet inte varför.

* Jag klappar alltid lite på flygplanet när jag ska ut och resa. Precis när jag går på så slänger jag ut högernäven och klappar lite. Det är för att planet inte ska störta, och hittills har mina klappningar fungerat fläckfritt!

* Jag kan inte gå förbi en sån där röd lysknapp som ofta finns i trapphus utan att trycka på den.

8 kommentarer:

Burgus Las Vegas sa...

Tycker Zengin är härlig. Vill bara lägga till att jag inte håller alls på Bajen. Han är underhållande till tusen. Saken är ju att han var riktigt bra när han blev utbytt. Divor finns det inte många av i landet lagom. Så vi måste behandla dom lite bättre. Hellre en Cassano / Zengin än 500 st Peter Larssons...

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jonas Dahlquist sa...

Jag tycker att Zengin är en bra spelare, men bra spelare kan göra fel de också. Reagerar han så där i en hemmamatch mot GIF Sunsvall så betyder det att han knappast är redo för större uppgifter...

Mange sa...

Fotboll är en lagsport, därför ska ingen tro att dom är större än laget. Tränaren är tillsatt av en anledning. Dennes beslut måste respekteras. Erkans beteende igår var inte så snyggt, men det det finns värre exempel (Zlatan anyone?).

Tony tog dessutom tag i problemet per omgående och snackade med Erkan. Detta gör att han slipper göra det du tycker att han borde göra till nästa match. Jag hoppas och tror att Tonys sätt är det rätta, tycker och tror att Mancinis sätt är felaktigt vilket leder till att Zlatan kommer att fortsätta med sitt bedrövliga beteende när han blir utbytt.

max sa...

Zengin var en katastrof i första halvlek men ryckte upp sig i andra men det var inte alls konstigt att han blev utbytt då Haris Laitinen var klar bättre på sin kant.

Men Zengins min när han blev utbytt var obetalbar, I hate to love it.

Jonas Dahlquist sa...

Ja, det är en sak om Zlatan blir sur för att han blir utbytt i en match mot Milan, Juve eller Liverpool - det är en HELT annan sak om Erkan Zengin blir arg för att han blir utbytt i en match mot GIF Sundsvall...

Jonte sa...

Erkan såg exakt ut som Roberto Baggio när Sacchi tog ut honom i VM -94. Mycket humoristiskt.
Till viss del håller jag ändå med första inlägget. Måste alla i Sverige vara Stefan Edberg? Varför är det förbjudet att tycka att man själv är bra och att vi ska spöa skiten ur motståndarna?

Jonas, Vallentuna sa...

Ska du verkligen vara kvällstidningsreporter? Konkurera inte med Olof Lundh/Ola Wennström eller AB/EX.

Fokuserar ett helt inlägg på målvaktstavla och Erkans uppträdande istället för att göra en riktig analys av matchen. Tex varför var Bajen så jävla usla i första halvlek och ganska bra i andra? Vilka taktiska drag gjordes i halvtid? Är det inte backlinjen som är problemet istället för anfallsspelet som alla tidningar tjatar om?