torsdag 7 februari 2008

Smått och gott

Jag lovade en tipstävling mellan mig och TV4-Pelle (numera Canal+Pelle) här till förra helgen, men då åkte han till Åre och gick inte att få tag på. Nu ska det dock gå bättre. Tipset kommer här imorrn. För enkelhetens skull får han förresten härmed ett nytt (kortare) smeknamn: 13-rätt-Pelle.

Fabio Capello tog inte ut samma lag som Jonas Capello gjorde. Det var kanske bra det. Borde ha förstått att han skulle uppskatta en spelare som Joe Cole. Däremot tror jag att det blir jättetufft för Frank Lampard att ta en plats när han blir frisk igen.

Inget Premier League-lördag för mig till helgen, jag ska vara hemma och bli pappa i dagarna. Jag kunde dock inte låta bli att titta lite på förutsättningarna för matcherna vi ska sända, och jag upptäckte följande:

* A.Villa-Newcastle blir också ett möte mellan Nigel Reo-Coker och Alan Smith, ettan och tvåan i busligan. Alltså är det upplagt för att det smäller.

* West Ham-Birmingham blir hyperintressant med tanke på att vi har två Arsenalfostrade svenska yttermittfältare på planen.

* Man United-Man City behöver knappt ens snackas upp, va?

* Chelsea-Liverpool är en glasklar hemmaseger i min bok. Liverpools kanter är svaga och Avram Grant verkar ha fått tillbaka den "go" som var försvunnen från Chelsea ett tag.

Just Liverpools kantspel har jag haft en mailkonversation med Patrick Walker om. Han tycker inte att de håller toppklass, och det gör inte jag heller. Hör bara: Riise, F.Aurelio, Kewell och Babel till vänster, Arbeloa, Finnan, Benayoun och Pennant till höger. Ingen av dem skulle platsa i Arsenal, Man Utd eller Chelsea (utom möjligtvis Babel så småningom), och därför ligger Liverpool där de ligger i ligan. Det är otroligt att de aldrig får ihop det. De håller på att bli Tottenham.

1 kommentar:

Johan sa...

Usch du får ju inte komma med sådana jämförelser med Liverpool, som det inte är nog med lidande..inte ska det gå som för Spurs eller Newcastle för det. Samtidigt har kantspelet alltid varit svagt de senaste åren, betänk att de tidigare bestått av anfallare som fått vikariera där (Heskey, Diouf, Cissé osv) samt medelmåttor som t.ex Antonio Núñez och ändå har det gått att vinna CL och FA-cupen.

Kantspelet har dock alltid varit akilleshälen och det har väl knappast funnits en vettig ytter i klubben sen McManamans glansdagar. Jag tror ändå att Rafa medvetet byggt upp laget kring en stark centrallinje och att ytterspelet är nästa steg på prioriteringslistan. Förhoppningsvis kan det dyka upp någon vass sådan till sommaren och att det då inte stoppas som i sista sekunden, så som när Simão var på väg.

Med Kewell på väg ut öppnas en stor lucka i lönekontot och kanske finns även chansen att lovande spelare som Hammill och Anderson tar klivet upp, även fast jag tvivlar på det. Kanske finns chansen att en Quaresma eller David Silva kliver ut på anfield i röda tröjor nästa säsong.