torsdag 7 februari 2008

Hong Kong Hotspur?

Jag är inte ett dugg förvånad, det är ju en helt logisk utveckling av den ekonomiska mjölkko som Premier League har blivit - men att samtliga 20 PL-klubbar idag har accepterat ett förslag om att undersöka möjligheterna med en "international round" säsongen 2010-11 känns ändå inte helt rätt.

Samtidigt som jag inte är dummare än att jag förstår betydelsen av ekonomisk tillväxt så är jag samtidigt så mycket fotbollsromantiker att jag tycker att klubbarna egentligen inte är någonting utan sina fans, och då menar jag inte klubbarnas fans i Hong Kong.

Hur den här "internationella omgången" kommer att se ut är inte klart på långa vägar, men det kommer givetvis att bli av förr eller senare. Ett par frågor som väcks är givetvis:

1. Är det inte gulligt att Derby County röstade för förslaget? De lär ju verkligen vara en del av Premier League då...

2. Ska alla matcher i omgången spelas utomlands? Vart ska då t.ex Wigan-Birmingham spelas? Det känns inte som att de ens skulle fylla Rimnersvallen...

3. Vad blir nästa steg? Flytta lagen utomlands dit skattetrycket är lättare? Hong Kong Hotspur? Valletta United? Isle of Man City? (visst var den kul!)

Någonstans känns det som att fotbollen inte längre tillhör de lokala fansen. Den tillhör numera de som kom på FC Gothia. Det är för jävla trist.

Inga kommentarer: