måndag 28 januari 2008

Tittarombudsmannen

Får ofta en del frågor om matchval, pling och allt annat möjligt som har med våra sändningar att göra. Därför agerar jag som Claes Elfsberg för ett ögonblick. Jag blir tittarombudsman, alltså.

Det här med vilka matcher som visas vart är en gordisk knut. Vi gör matchvalen för alla de nordiska länderna gemensamt eftersom vi är en "pan-nordisk" kanal, matchen som ligger på Canal+Sport1 gör så i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Matchen på Canal+Sport2 ligger på den kanalen i alla länderna o.s.v. Den enda kanalen man kan styra över "nationellt" är Canal+Sport1, så det måste vara där som den nationella sporten hamnar, t.ex. Linköping-MoDo eller vad det nu är. Därför blir det så här ibland.

Detta är också i förlängningen anledningen till att vi inte kan plinga på Canal+Sport2 och Canal+SportExtra. Vår svenska stryktipsrad ser inte ut som den norska, finska eller danska - alla har olika matcher med på tipset och då skulle vi vara tvungna att plinga så sjukt mycket att det skulle bli löjligt. Eftersom USA landade på månen redan 1969 (påstår de) så GÅR det naturligtvis att lösa, men då blir det en kostnadsfråga o.s.v.

Fick också en fråga om min mailadress och den är inte hemlig på något sätt: jonas.dahlquist@canalplus.se kan ni skriva till, men jag kan inte längre garantera svar eftersom ni är allt fler som hör av er. Det är förstås grymt kul, men även om ni inte tror det så jobbar jag faktiskt under veckorna också med lite smått och gott, så ibland räcker inte tiden till. Det här inlägget skrivs t.ex hemma i den ännu inte färdiguppackade lägenheten inför ögonen på en höggravid och icke alltför imponerad flickvän... jag riskerar mer eller mindre livet för att kommunicera med er.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Ja herr tittarombudsman. Varför i ***** **** * *** ****** ****** får vi bara se halva Arsenal - Newcastle? Vem bestämmer att just den matchen kapas, och inte någon av de andra (fotboll eller hockey)? 1. Det är inte ens slutspel än, så hockeymatcherna spelar i princip noll roll och är tråkiga. 2. Även om det vore slutspel så är det ju bäst av 3123 matcher så hade inte spelat någon roll ändå. 3. Fotboll kommer alltid vara bättre, punkt slut.

Jonas Dahlquist sa...

På den här bloggen är fotboll nummer ett, men jag kan avslöja att det brukar vara betydligt bättre tittarsiffror på hockey (oavsett omgång) än vad det är på fotboll, så det argumentet funkar inte. Jag tycker att det är grymt konstigt, men så är det. Dessutom visar vi hockey alla tisdagar och torsdagar enligt ett kontrakt. Det kan man knappast hoppa över bara för att Arsenal möter Newcastle en slumptisdag.

Att Arsenal-Newcastle hamnar på Canal+Sport1 beror på att den matchen är intressantast för ALLA fyra länderna vi sänder i, men tyvärr krockar den alltså med hockeyn som vi ska sända.

Det blir så ibland. Det har faktiskt varit så varje säsong jag jobbat på Canal+. Det kommer att hända en eller två gånger under hockeyslutspelet nu i mars också. Sånt är livet.

Klagar ni på det ska ni komma ihåg hur det var på det tidiga 90-talet. En match i veckan (lördagar) och ingen TV-fotboll alls när Allsvenskan var igång.

Sen är det ju så att JAG kan se hela matchen eftersom jag ska kommentera den... Ha!

Mange sa...

Ett I-landsproblem!

Mange sa...

Hur gick det förresten med inlägget där du skulle testa om din tjej verkligen läser din blogg?

Jonas Dahlquist sa...

Hon hade inte en aning om sin julklapp, trots att jag skrev vad hon skulle få hela tio dagar före jul. Hon är alltså avslöjad.

Unknown sa...

Det hade jag faktiskt aldrig kunnat gissa, att hockeyn har bättre tittarsiffror! Helt otroligt. Det absolut bästa som finns är att se premier league. Oavsett vilka lag som möts är det alltid så härligt underbart.
P.s Hockeyn hade varit mycket intressantare om det varit samma upplägg som fotbollen tycker jag d.s

Unknown sa...

Såg nu att min inlägg så ganska fientligt ut, hehe det var ju mest på skämt om du inte förstod det. Förstår ju att det inte är du som väljer matcherna men tänkte sätta din nyvalda "position" på prov ;)