torsdag 17 januari 2008

Intervjutajm

Ett av mina nyårslöften var att krydda bloggen med lite intervjuer. Idag tog jag upp mobilen och slog 0044 plus lite andra siffror och så svarade Birminghams mittfältare och alla svenska fotbollstyckares nya kelgris Sebastian Larsson. Så här lät det ordagrant:


Tjenare Sebastian.
- Tjena, tjena.

Vad har ni för otalt med de som gör spelschemat? Man United, Arsenal och Chelsea efter varandra!
- Ja du, dessutom var United och Arsenal på bortaplan, så det har varit tufft. Å andra sidan är det ju kul och inspirerande att möta just de här lagen, och då kan man ju lika gärna ta dem i klump.

Ni har spelat väldigt jämna matcher mot topplagen hela säsongen, åtminstone målmässigt. Hur har ni lyckats med det?
- Det vet jag inte riktigt. Samtidigt som vi har haft en förmåga att spela bra mot bra lag så har vi också varit ojämna och tappat poäng mot lag som inte är lika bra. Vi måste lära oss att ta med oss det spel vi har mot topplagen till matcherna där vi ska ta poäng.

Vad var störst - att ta poäng borta mot Liverpool eller att ta poäng borta mot Arsenal nu senast?
- Jag måste säga Arsenal, dels för att jag spelat där och känner fortfarande en massa folk i klubben och sen också för att de ändå var serieledare när vi mötte dem.

Ni inledde annars hela den här säsongen borta mot Chelsea (returmöte på St.Andrews på lördag), och även fastän ni torskade med 3-2 så sa du till mig veckan efteråt att ni nog blev stärkta av just den matchen. Blev det så?
- Ja, faktiskt. Vi såg att vi kunde spela jämnt med ett av de absoluta topplagen, och sånt är alltid bra. Det var en bra start på säsongen trots förlusten.

Vilka tre lag åker ur?
- Några av de som är i botten förutom vi... nej, ärligt talat så har väl Fulham och framför allt Derby halkat efter, sen är det väldigt jämnt mellan 13:e och 18:e plats. Jag tror att det bara är två poäng som skiljer (det stämmer, bloggens anm.) så det blir väl någon av dem. Förutom vi då.

Jag tror att du är ruggigt nöjd med din säsong hittills, stämmer det?
- Jag är nöjd. Jag hade som mål att få spela mycket och det har jag gjort, sen har det funnits matcher där jag har tyckt att det gått riktigt bra personligen och så finns det förstås matcher där jag inte varit så bra som jag vill. Med tanke på att det här är min första, riktiga säsong i Premier League så känns det ändå bra.

Två mål har du gjort i ligan, minsann. Hur många gånger har du sett den där monsterstruten mot Tottenham?
- Hehe, det blev ett par gånger i den vevan. Det var skönt att få göra mål och särskilt på det sättet. Nu har jag inte sett det på ett tag.

Det var skitsnyggt. Erkänn att du har det på DVD hemma.
- Nej, jag lovar! Jag har faktiskt inte det. Helt ärligt.

OK, då skickar jag det.
- Det vore bra.

Följer du vad svensk media skriver om dig?
- Njaa, jag hänger ju med i vad som händer och så, men jag sitter ju inte precis och letar efter artiklar om mig själv.

Typ alla vill ha in dig i EM-truppen.
- Det känns kanon att det finns folk som tycker så, men samtidigt är det förbundskaptenerna som tar ut truppen. Jag får fortsätta att försöka göra så bra ifrån mig som möjligt här i Birmingham, det är enda sättet att ta sig in i landslaget, men visst är det kul att man blir uppmärksammad.

Lagerbäck har sagt att han kanske vilar några gubbar till Turkietmatchen, vad har du för förväntningar inför den?
- Jag har faktiskt inte tänkt så himla mycket på det, men det är klart att det stora som händer i sommar är EM och jag ska inte hymla om att jag självklart vill vara med. Får jag komma med i truppen mot Turkiet och kanske till och med visa upp mig lite så är det ett steg på vägen.

Sista frågan: Om jag bara har 100 spänn kvar att leva på, ska jag satsa dem på Chelsea på lördag?
- Nej, det tycker jag inte!

Okej. Ha det så bra!
- Du med. Hej, hej.

1 kommentar:

Unknown sa...

Bra och kul intervju :) Tackar