onsdag 7 november 2007

Blatter ritar om kartan

Det stod på Text-TV igår. Sidan 308. Inte mycket väsen, men det kan bli helt avgörande för fotbollens framtiden.

Sepp Blatter verkar ha övertygat EU om att den nya lagstiftningen ska innehålla särskilda regler/undantag för idrott, och att det därmed skulle kunna bli verklighet med begränsningar för antalet utländska spelare igen.

Jag är så gammal att jag kommer ihåg hur Milan köpte Jean-Pierre Papin, och man fattade inte varför, eftersom de redan hade tre icke-italienare i truppen. Gullit, Rijkaard och van Basten, om jag minns rätt. Sen kom Savicevic, Boban och sen blev det bara fler och fler utländska spelare i hela fotbollseuropa.

I lördags ställde Arsenal (jag vet att det är tjatigt att ha Arsenal som exempel, men det skiter jag i) upp utan en enda brittisk spelare från start mot Man United. En ny begränsning skulle slå hårt mot dem, och de flesta andra storlag.

Frågan är om Arsenal hämmar fotbollens utveckling i England eller främjar den? Jag tycker nog att de främjar den.

Enligt Blatters förslag skall fem spelare få vara utlänningar, medan sex spelare ska kunna vara landslagsmän för det land de spelar i.

Inget är bestämt än, men herrejösses vad fotbollskartan skulle se annorlunda ut igen. Medan allting i hela världen går mot ökad internationalisering så vill fotbollen gå tvärtemot. Både fördelar och nackdelar finns, och jag har inte riktigt bestämt mig än. Men tänk bara vilka fantastiska spelare som skulle kunna komma till Allsvenskan!

Inga kommentarer: